Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 28 oktober 2010

Föreläsning Bjärehovskolan o Litteralund okt 2010

Den här dagen har varit mycket lång. Började tidigt i morse när jag körde ned till Bjärehovskolan i Bjärred för att göra ett återbesök hos de tre klasser jag träffade för tre veckor sedan. (Läs här om mitt första besök på skolan.) De har läst min bok Svarta Döden och skrivit berättelser från Medeltiden, sedan mitt förra besök.

Idag har jag läst deras berättelse och givit dem lite tips och råd för att få "mer kött på benet". (Läs här vad som menas med kött på benet).

Måste säga att jag blev MYCKET imponerad av elevernas arbeten. Där fanns många författarbegåvningar som verkade skriva med stor lätthet och fånga läsaren med sin berättelse. Bra jobbat!
Gav så mycket av mig själv till eleverna att jag var jättetrött när jag åkte därifrån, men det var bara att åka vidare till Litteralund, även om jag just då helst av allt ville hem och lägga mig i sängen. För hur det nu än är, när jag väl är på plats försvinner tröttheten och allt är jättekul igen.

Det var kul att träffa författarkollegor, bibliotekarier och läsare. Det blev många kramar och glada leenden. Dessutom fick jag en trevlig pratstund i lugn och ro med Lasse Söderberg, Jan Svärd och Christer, om politik och inte böcker den här gången.

Ett sådant här evenemang gör att vi författare får tid för att prata med varandra och inte bara springer förbi varandra i farten, som vi gör på till exempel bokmässan.

Till slut kom jag hem till en sur Tickie, som säkert hade önskat att hon hade fått vara med hela dagen. Inte blev det bättre när jag direkt satte mig vid datorn för att blogga om dagen.

Morgondagen har jag bokat upp för en skrivardag och då hoppas jag att orden flödar som rinnande vatten och att jag lyckas prestera många, många kapitel till någon av de böcker jag håller på med.

Tack alla elever på Bjärehovskolan för era fina berättelser, era glada leenden och spontana glädjeutrop när ni träffade mig! Hoppas vi ses igen!

Nu ska jag pussa på hundarna!

Kramisar Kim

2 kommentarer:

  1. Roligt att få åka omkring och träffa en massa folk, fast man blir ju såklart lite trött också :o)

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    Ja, det är jättekul att resa runt och träffa folk. Det ger inspiration, men ibland flödar min energi alltför mycket och då blir jag trött.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!