Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 15 mars 2010

Skrivprocess, kött på benet

Just nu är jag i den skrivarfas som jag kallar för "Kött på benet".
Jag har strukturerat upp det här kaoset av Gula Lappar och fått ihop själva benet på berättelsen. Nu ska det till lite mer.




När jag nu lägger "Kött på benet" skriver jag också nya Gula Lappar. Där skriver jag upp kapitel för kapitel. Hur det börjar, vad det innehåller och sista raden i kapitlet. Jag skriver också min bedömning av kapitlet: Bra, Jättebra, Spännande och så vidare. När jag har läst igenom alla kapitel och har skrivit andra omgången Gula lappar, då har jag en tydlig överblick över boken. Jag kan bläddra igenom lapparna och se om jag är nöjd med varje kapitel, om det är något jag behöver förbättra ytterligare etc.

Det är också i det här skedet som jag lägger till miljöskildringar, kontrollerar stavning och fakta.

Här kan ni läsa den allra första texten ur boken "Theos Pompeji" som utkommer 15 augusti 2010.

När andra omgången lappar är färdigskrivna och hela boken genomläst, går boken iväg till korrekturläsarna. Då brukar jag låta boken vila några veckor innan jag tar itu med att läsa och bearbeta den igen.

Måste säga att jag är mycket nöjd med det jag har läst av "Theos Pompeji" så här långt, och skulle jag inte vara nöjd... ja då är det ju bara att ändra det som inte är bra. Vilket blir som resultat att jag är helt nöjd innan jag levererar boken till tryckeriet.

Nu vet ni vad jag håller på med, när jag inte är ute och promenerar i solskenet med mina hundar.

Är det något ni undrar över, av det jag har skrivit här, får ni gärna skriva till mig. Ni hittar även fler tips på min hemsida www.kimselius.se. KLICKA HÄR för att komma direkt till sidan.

Kramisar Kim

4 kommentarer:

  1. Du använder lika många post it-lappar som jag gör när jag skriver uppsats. :) Kram från Amanda
    PS. Ska troligen ut och gräva tidig kyrka med gravar inuti och delvis under i Västergötland i höst.

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du också använder dig av gula lappar. Det låter spännande med nästa utgrävning, lite läskigt också för ni kommer förmodligen att hitta skelett...
    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. du släpper den väl inte den 15:e Mars? :P
    Kram Linda <3

    SvaraRadera
  4. Bra Linda! TACK! Har ändrat! kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!