Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 16 mars 2010

Föreläsning i Genarp utanför Lund

Idag har jag varit och föreläst på Genarpsskolan och Häckebergaskolan i Genarp utanför Lund.

Jag mötte våren. All snö var borta, men de stora snövallarna mot vägarna vittnade om att även de hade haft en svår vinter. Det kändes så långt till Genarp, för det låg ju "precis utanför Lund", enligt vad alla sagt, och jag körde och körde och trodde jag kommit fel. Men jag förlitade mig på vägbeskrivningen och plötsligt var jag där. När jag åkte tillbaka på eftermiddagen så kändes det faktiskt som om Genarp bara låg "precis utanför Lund", eftersom det gick så fort tillbaka till stora vägen.

Jag har mött många entusiastiska elever, lärare och bibliotekarier idag, vilket har gjort mig mycket glad. Många bra frågor fick jag, en del lite kluriga att svara på, vilket var roligt, eftersom det inte var de vanliga standardfrågorna.

Det var roligt när sjätteklassarna efter första lektionen rusade iväg för att låna mina böcker. Men det var också roligt att möta ungdomar med författardrömmar inom sig. Hoppas att jag har kunnat inspirera dem att våga tro på sig själva och ta steget till att förverkliga sin dröm.

Fick också höra att eleverna på Häckebergaskolan längtat mycket efter mitt besök och ständigt frågat "När kommer Kim". Känns skönt att vara efterlängtad!

Föreläsningar inspirerar mig alltid och jag blir så skrivsugen när jag står och svarar på alla frågor. Men tre timmars bilfärd hem tog musten ur mig, så det blir nog inget skrivet på mina böcker idag, jag får nöja mig med att låta fingrarna löpa över tangentbordet när jag skriver min blogg.

Det som gjorde den här dagen så underbar var när jag hade avslutat den och fick kommentaren: "Vi har haft många författarbesök, men det här överträffade dem alla" eller om orden löd: "Vi har haft många författarbesök, men det här var det bästa av alla." (Minns inte exakt de sista orden.) Jag blev så rörd och glad och de orden bar mig hemåt i många mil innan tröttheten tog över. (Jan säger att de alltid säger så efter alla föreläsningar. Det tycker jag är bra om det är så, för alla vill ju höra att de har gjort ett gott arbete. Jag är i alla fall jätteglad att de sa de orden till mig, tack!)

Tack alla elever, lärare och bibliotekarier på skolorna jag har besökt idag. Ni ska veta att ni nu har fått en plats i mitt hjärta! Tack för en underbar dag!

Kramisar till er alla från Kim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!