Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 27 januari 2010

Bokutgivning på eget förlag

Efter att ha slagit igenom på B. Wahlströms förlag julen 1997 med min debutbok "Tillbaka till Pompeji" som sålde i 11.000 ex första veckan, bestämde vi oss 2002 för att ge ut mina böcker på eget förlag.

Jag har jobbat inom tryckeri-, sätteri- och reklambranschen i många år och hade mycket erfarenhet, trodde jag. Men det fanns fortfarande otroligt mycket jag behövde lära mig.

Jag hade turen att ha vänner som ställde upp som mentorer och gav mig goda råd och tips. Något jag är mycket tacksam för och har försökt återgälda genom att i min tur ställa upp och hjälpa andra med goda råd när de ger sig in i branschen.

ISBN-nummer (bokens födelsenummer) fick jag tag på från Kungliga Biblioteket i Stockholm. Varje bok måste ha ett sådant nummer. Precis som vi människor måste ha ett personnummer.

Jag hade jobbat med "sättning av böcker", alltså att göra helt färdiga boksidor som därefter går iväg till tryckning. Men när jag nu skulle göra min egna bok hade jag inte det program som krävdes, utan fick överlåta det till en vän som arbetade med detta. Han hjälpte mig även att lägga ut offerter till olika tryckerier, eftersom han hade eget förlag hade han erfarenhet av den biten.

Nuförtiden har jag ett bra program och "bryter om" (gör färdiga boksidor) själv.

Bokmässan i Göteborg förstod jag var viktig att synas på, och lyckades komma med på ett hörn i en monter och sedan var mitt eget förlag i full fart. Nu har jag sedan några år en alldeles egen monter på bokmässan i Göteborg. Kom gärna in och hälsa på i vår monter i år. Monternummer och datum hittar ni på www.kimselius.se till våren.

"Faraos förbannelse" var första boken som vi gav ut på eget förlag och den sålde slut på en månad.

Vi tog tillbaka rättigheterna på de böcker som B. Wahlströms hade gett ut och tryckte upp även dem på eget förlag, så att alla böckerna skulle ha en enhetlig stil.

Böckerna trycktes upp i Finland och på första bilden ser ni hur böckerna kommer med långtradare, en finsk chaufför som inte kunde många ord engelska. Han hade ingenting att lyfta ut böckerna med så vi fick ringa vår snälle granne som släppte vad han höll på med, satte gafflar på traktorn och kom och hjälpte oss lyfte av de 8.000 böckerna.

Första gången vi fick böcker kom de i kartong, nästa gång kom de i "lösvikt" (se bilderna). Då var det bara att packa om böckerna ned i kartonger och bära in dem. Eller bära dem, 10 stycken åt gången, i famnen för att därefter stoppa in dem i hyllor och stappla dem på pallar.

Varje gång jag fick ny bokleverans var jag lika glad. För det innebar nämligen att jag hade lyckats sälja den tidigare tryckningen av böcker, som därefter finansierade nästa bok. Det rullade på.

Att ta emot böcker utomhus var lite vanskligt och många gånger hängde regnet i luften. Ibland när vänner ringde och frågade om de fick komma på besök bokade vi in dem till den väntade leveransen. På så sätt hade vi några fler händer som kunde bära och det gick mycket snabbare att få in böckerna.

Det får mig att tänka på när vi hade hjälp av goda vänner med en femåring och en sjuåring. De bar också, några ex i taget. När vi stod och tittade på den stora stapeln av boken "Svarta Döden" sa femåringen: Men Kim... Varför köper du så många av samma bok? Jag svarade då: "Jag har inte köpt alla de här böckerna, det är jag som har skrivit de." 5-åringen rynkade pannan och sa: "Men varför skriver du så många samma böcker, är det inte bättre om du skrev olika böcker." Inom mig skrattade jag, men jag var allvarlig när jag svarade henne: "Jag har bara skrivit en bok och sedan har jag kopierat den så att det har blivit så här många." Femåringen stirrade oförstående på mig och då kom sjuåringen till min hjälp: "Du förstår hon har klonat den!" "Jaha!" sa femåringen och såg väldigt nöjd ut. Nu visste hon varför jag hade så många av samma bok. En förklaring jag aldrig skulle ha tagit till, för jag hade inte trott att femåringen visste vad klonad var för något.

En gång var jag ensam hemma och var tvungen att körde in alla böckerna själv. Jag lade presenning över böckerna och sedan jobbade jag så fort jag kunde, eftersom himlen var täckt av svarta regnmoln. Det tog mig sex timmar att få in böckerna och när jag klev in genom dörren med de sista böckerna i famnen släppte molnen slutligen ifrån sig en störtflod av regn. Turen var på min sida.

Det blir en hel del böcker när det kommer 8.000 böcker på en gång. Innan vi har fått stapplat upp böckerna och fått in dem i hyllor och garderober, är det böcker överallt! Men bara för ett tag, för snart går böckerna iväg ut till butikerna och det blir genast mer utrymme i huset.

Med 14 titlar går det inte längre att ha böckerna i huset. Det insåg vi redan till 9:e titeln och vi sökte andra lagermöjligheter, eftersom vi knappt kunde ta oss fram mellan kartonger och bokstaplar.

Nu finns böckerna på ett lagerhotell fyra mil härifrån. I början kändes det konstigt att inte långtradaren kom hem, att jag inte behövde bära in alla böckerna själv.

Men åh, vilken lättnad det ändå är. Jag behöver inte vara hemma och passa långtradaren, jag behöver inte vara rädd för att det ska vara dåligt väder och framförallt behöver jag inte bära alla böckerna. Nu ringer de från lagerhotellet när böckerna har kommit. Då slänger jag mig i bilen och åker iväg för att se de första exemplaren. Jag lyfter ut det första exemplaret, luktar på det och bläddrar igenom det för att se om det är korrekt. Varje gång känner jag stolthet och glädje över att jag har åstadkommit ännu en bok att sätta i MIN bokhylla. För även om mina böcker nu säljer mycket bra, skriver jag fortfarande bara för mig själv och för att jag ska kunna sätta en ny bok i min hylla.

Med jämna mellanrum måste vi hämta hem böcker ifrån lagerhotellet eftersom vi fortfarande sköter packningen och faktureringen av böckerna. Det blir en hel del körningen, speciellt i november/december då vi säljer många böcker.

DHL kommer och hämtar våra paket och kör ut dem till bokhandlarna. Vi har ett par hundra böcker av varje titel hemma, så det är fortfarande väldigt många böcker, men nu på begränsade ytor.

Både jag och min man har lärt oss mycket under de år jag har haft förlag. Det har varit jobbigt, tufft med ekonomin, långa arbetsdagar och mycket slit. Men... det har varit värt det. Vi har så roligt tillsammans och jobbar för något gemensamt. Dessutom känns det skönt att ha möjlighet att bestämma ALLT: Vad boken ska handla om, omslaget, när boken ska komma ut, hur många exemplar den ska tryckas i och hur många olika titlar jag kan ge ut per år. Det är en stor frihet att kunna bestämma så mycket. Jag älskar det!

Jag måste avsluta med att säga att utan min man, Jan, hade jag aldrig klarat det. Han har varit till ovärderlig hjälp, både med goda råd och som arbetskraft, han är chef på Roslagstext, lagerarbetare, packare, ekonomidirektör, ja, precis allt. Jag... jag är bara en vanlig författare, som får göra precis det jag alltid har drömt om att göra: Skriva böcker och sätta dem i min bokhylla.

Om ni har frågor angående att ge ut på förlag får ni gärna ställa dem här i kommentarer så ska jag försöka besvara dem i den mån jag kan.

kramisar Kim

15 kommentarer:

  1. Såå roligt OCH jobbigt det låter. Kul läsning! Lycka till i framtiden! Jag är i lindan av att skriva, än så länge skriver jag på Skrivpuffen och noveller till tävlingar och kvällsskrivkurser. Har en eventuell bok som pockar på inne i huvudet. Får se om det blir någon...

    SvaraRadera
  2. Hej Ethel

    Tack för din kommentar och lyckönskning. Hoppas att mina blogginlägg och länkar här på bloggen kan vara dig till någon hjälp i ditt skrivande.
    Hör gärna av dig om det är något du undrar över.

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. Vad gjorde du för att sälja hela pallar med böcker? Marknadsföringen måste ha betytt en hel del. Är det något du kan dela med dig av?
    Jag har 1000 böcker, fina inbundna med bra recension i DN, men vet inte hur jag ska sälja dem...

    SvaraRadera
  4. Man behöver inte annonsera, det gäller att sprida det "mun-till-mun"-metoden. Lyfta luren och ringa runt till samtliga bokhandlare, resa runt och signera. Du kan väl maila mig på forfattare@kimselius.se så ska jag lämna fler tips.
    kramisar Kim

    SvaraRadera
  5. Hej,
    roligt att läsa.
    Jag skall ge mig på samma sak.
    I mindre skala.. inga 8000 ex, men betydligt mer än vad som får plats under soffbordet.
    Skriver en helt annan typ av bok o brottas just m frågan hur jag skall nå ut..
    //Stellan

    SvaraRadera
  6. Stellan, maila mig forfattare@kimselius.se så kan jag komma med lite tips och råd.
    Kim

    SvaraRadera
  7. Åh jag brukar ALLTID ta mig till Gbg o gå på Bokmässan! Det är verkligen nåt jag kan sakna här på andra sidan jorden! ;)
    Hoppas verkligen att jag någongång kan planera in ett Sverige besök så det matchar mässan!
    Ses då ;)
    Catarina på Borneo =)

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Hej Catarina. Kul att du skrivit här. Förstår att du saknar Bokmässan i Göteborg, den skulle jag inte vilja vara utan.
    Hör av dig när du är i Gbg i samband med bokmässan, så får vi träffas.
    Försökte lägga till mig som bloggintresserad på din blogg, men hittade ingenstans jag kunde göra det. Har i alla fall lagt till din blogg här på min blogg. Kram Kim

    SvaraRadera
  10. Hej Kim!
    Jag blir tårögd av rörelse då jag läser ditt inlägg om hur du började.
    Som du kanske läst i mina inlägg så har jag fått strålande recension på min bok Pappersskärvor, men säljer sådär.
    Nu har jag precis gått ut filmmanusförfattarskolan, och skriver både manus och film på samma tema.
    Den här gången är ämnet något jag verkligen brinner för.
    Dessutom hoppas jag innerligt att min novell Skam och Skuld kommer med i nya VILDSINT.

    Jag mejlar dig när mina förlagsplaner blivit mer aktuella. Just nu söker jag förtvivlat efter ett "vanligt" jobb för att dra in pengar till vårt husprojekt.
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Hej Anita
    Kul att du tyckte om mitt inlägg. Ja, det är svårt att nå ut med sina böcker, det är bara att kämpa på och inte ge upp!
    Kanske det är en väg att få uppmärksamhet för din bok, först film och sedan säljer boken jättebra!
    Inte kul att vara beroende av pengar, men så är ju livet. Lycka till med jobbsökandet!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  12. Ojojoj!!
    Det är en sak att läsa om lastpallar med böcker, en annan sak att se bilder.

    Min första bok tryckte jag som print on demand, tog bara hem 100 böcker (vilket är ungefär vad jag får plats med i en liten lägenhet).

    Nu när jag håller på och skriver på nästa så har jag övervägt att trycka upp en upplaga för att få ner tryckpriset. Men jag inser att jag absolut inte har någonstans att göra av dem.

    Tänk bära upp en lastpall med böcker två våningar utan hiss...

    SvaraRadera
  13. Hej Kristina
    Precis därför jag har lagt ut bilderna!
    100 böcker är mycket det också!
    Skulle inte vilja bära upp innehållet på två lastpallar uppför två våningar! Det är därför våra böcker nuförtiden ligger på lagerhotell!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  14. Hej, jätteintressant detta. Själv har jag svårt för det administrativa och marknadsföring och sånt, varför mina böcker bara ligger här och samlar damm. Att registrera förlag och trycka upp en upplaga var ju inte så besvärligt, men sen då? Älskar denna nya sköna värld av gör-det-själv och print-on-demand och e-böcker där man äntligen slipper illitterata förlagsredaktörer, men marknadsföring och distribution är ju ff en HÖG tröskel att ta sej över. Desto viktigare att vi kan entusiasmera varandra, tack för det!

    SvaraRadera
  15. Hej Niklas
    Tack! Ett tips till dig kan vara att gå med i NOFF http://kim-m-kimselius.blogspot.com/search/label/NOFF De brukar ha många bra kurser. Vem vet, kanske kommer det snart en administrations/marknadsföringskurs. Om inte annat kan du som medlem önska dig en sådan kurs!
    På Fb finns det en sida som heter Egenutgivarna. Där peppar man varandra. Du kanske redan finns med där?
    Härligt att läsa att du tyckte om mitt inlägg. Ge inte upp, utan se till att få ut dina böcker! Lycka till!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!