Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 20 februari 2010

Tänk vad ett ord betyder mycket

En dag gick jag in på google och googlade på Kimselius. Upptäckte en spännande länk som hette Backaboken. Att jag kom till denna sida berodde på att de hade recenserat mina böcker "Tillbaka till Pompeji" samt "Vikingaträl".

Det var så roligt att läsa kommentarerna, för jag kunde läsa glädjen mellan raderna. De som skrivit recensionerna hade verkligen tyckt om att göra det.

Dessutom hade eleverna läst in några rader ur varje bok och jag lyssnade. Tänk, att jag som har skrivit dessa böcker blev som trollbunden av att lyssna och kände "Oj, vad spännande!" Dessutom blev jag sugen på att gå och hämta "Vikingaträl" och läsa den direkt, för det var några år sedan sist. "Tillbaka till Pompeji" läste jag om rätt nyligen.

Jag kunde inte låta bli att kommentera recensionerna på Backabokens sida, eftersom jag tyckte att sidan var så ren och lättläst, ja trevlig.

I början av veckan blev jag uppringd av en journalist från Ystads Allehanda med anledningen av min kommentar på sidan. Det var nämligen så att eleverna precis hade startat sidan och direkt fått kommentar från en författare, vilket gjorde att de sporrades att fortsätta sitt arbete.

Det hela slutade med en mycket fin artikel, som jag tror också kommer att sporra eleverna i sitt fortsatta arbete med att läsa och recensera böcker.

Tänk vad ett ord kan betyda mycket! Ha det i minnet nästa gång du tvekar att kommentera något. Ditt ord kan göra stor skillnad för den som lyssnar eller läser det.

Kramisar Kim

5 kommentarer:

  1. Hejsan Kim!
    Måste vara kul att hitta nya bloggar med recensioner och jag kan förstå att eleverna tyckte det var kul med din respons!

    Vill bara påpeka att jag har svårt för att se dina länkar i texten, tror det blir för lika färg med bakgrunden på din blogg.
    Kan bara se dem om jag sätter muspekaren på den.

    Tror inte jag är ensam om det och det är ju lite trist om man missar.

    Kramizar

    SvaraRadera
  2. vi har också en bok blogg här har jag recensreat (Stavfel) faros förbannelse http://palett5bok.blogspot.com/2010/02/kim-m-kimselius-faraos-forbanelse.html

    SvaraRadera
  3. Hej Ingrid

    Har lagt länkarna med mörkare färg och linje under, syns inte linjerna heller?

    Ja, det är jättekul att hitta nya länkar.

    Kramisar Kim


    Hej Alice
    Vad spännande att du tipsar om ännu en blogg, ska genast gå in och kika på den. Tack!

    Kramisar från Kim

    SvaraRadera
  4. Ja just det!
    Tänk vad ett ord kan betyda, hur man påverkar! Precis som jag skrev när du kommenterade min blogg; att vi är många som rör oss ute på nätet, men att man kan känna sig lite ensam ibland, därför att det inte kommenteras. Så är det någon mysig människa som skriver något och man blir så glad! Yiepieeeh!
    :) :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hej Maria
    Jo, det stämmer, ibland känns det som om ingen läser bloggen, eftersom det inte kommer några kommentarer. Men så kommer det sådana här glada kommentarer som din! Då blir jag glad!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!