Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 18 februari 2010

Skrivkramp?

En fråga jag ofta får är: Hur gör du när du får skrivkramp? Den ställs till mig på Unga Fakta, vid signeringar, föreläsningar, i mail, i brev och av journalister.

Svaret är alltid detsamma: Jag får aldrig skrivkramp.

Kanske beror det på att jag har ett oändligt flöde av fantasi. Nya idéer dyker ständigt upp.

Eller så beror det på att jag inte går och väntar på inspiration. Jag sätter mig ned för att skriva varje dag. Jag har arbetstider 8-17. Då ska jag vara på plats i min skrivarlya och skriva, antingen det är här på bloggen, besvara fanbrev/mail eller skriva på mina böcker. Det viktigaste är att jag skriver!

Det är otroligt viktigt att inte bara gå och vänta på inspiration. Min åsikt är att ju mer jag skriver desto lättare är det att komma igång, hålla flödet vid liv och få inspiration.

Jag jobbar med "Gula-lappar" (klicka för att läsa mer) och/eller klicka här om du vill veta hur du arbetar med gula lappar-teknik.

Här kan du se hur mitt skrivbord ser ut med gula lappar. Här kan du läsa ännu mer om min Gula lappar-teknik.

En annan sak som är bra för att undvika skrivkramp är att läsa mycket, olika typer av böcker. Det är lätt att fastna för en författare eller en genre. Vidga vyerna och läs någonting du aldrig har läst tidigare, det ger inspiration.

Eller varför inte läsa någon av alla de skrivlänkar jag tipsar om till höger här på min sida under "Användbara länkar". (Allteftersom jag upptäcker fler användbara länkar lägger jag in dem.)

Hoppas att du nu fått hjälp att undvika skrivkramp efter att ha läst mitt inlägg och tagit till dig mina goda råd. Lycka till med ditt skrivande!

Kramisar Kim
(Fotot föreställer en del av de böcker som jag har skrivit. Nu totalt fjorton stycken.)

6 kommentarer:

  1. Tack för tipset om det här med gula lappar! Ska jag prova! Hälsar Ethel

    SvaraRadera
  2. Berätta hur det fungerar för dig att arbeta med Gula lappar, Ethel. Lycka till! Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. kej Kim! Jag har skrivit ungefär 27 böcker på inte så väldigt många år. Jag tror precis som du att det viktiga inte är att vänta på inspiration, den kommer när man arbetar. Jag har huvudet fullt av ideer, men just nu känner jag något annat - en slags meningslöshet, en vad-ska-det-tjäna-till känsla som jag inte upplevt förut. Ja, jag jobbar med det så kanske den försvinner med snön som tynger mitt sinne, kanske är det sol och vår jag behöver. Det är i alla fall en nyttig känsla också - eftersom jag tidigare alltid sagt som du: jag har aldrig skrivkramp. Det jag känner nu är inte skrivkramp, mera skrivolust.Bästa hälsningar! Eva

    SvaraRadera
  4. Hej Eva:
    Oj, vilken produktion, 27 böcker! Jag som tyckte 14 böcker var mycket...

    Kanske beror din känsla på att vintern aldrig tycks ta slut. Jag anar att många människor känner oro och olust eftersom det hela tiden kommer mer snö och våren lyser med sin frånvaro.

    Kanske behöver du, som många skrev på din blogg, komma bort till ett varmt och soligt land. Tänk dig att sitta på en solvarm terrass, blicka ut över havet och känna hur idéerna kommer, sedan kasta ned allting på din bärbara dator eller din anteckningsbok och känna "Äntligen!".

    De orden jag just nu skrev fick mig att längta till hotell Minerva i Sorrento, på deras terrass har jag suttit och skrivit många gånger.

    Hoppas att skrivglädjen och energin kommer tillbaka hos dig.

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  5. "sitta på en solvarm terrass, blicka ut över havet och känna hur idéerna kommer, sedan kasta ned allting på din bärbara dator eller din anteckningsbok"

    kaxigt nog är det sådär för mig. Och jag har heller aldrig skrivkramp, snarare tvärtom. Ideer helatiden och överallt i mitt anteckningsblock eller små lappar jag kommer över om jag glömt blocket. Ha de fint. Kram :)

    SvaraRadera
  6. Hej Malin. Du låter som en själsfrände, sprudlande av fantasi och energi och aldrig tillräckligt med tid att skriva ned allt som surrar runt i huvudet, stämmer det?

    Lite avundsjuk är jag på dig som just nu sitter på en solvarm terrass och blickar ut över havet. Här har varit mycket snö sedan mitten av december, igår kom det 10 cm till och idag ska det komma ytterligare 10-15 centimeter och imorgon lika mycket till, enligt väderleksprognosen.

    Njut av solen och värmen och fortsätt skriv. Vad jag förstod av din blogg har du ännu inte gett ut någon bok, så jag önskar dig lycka till och hoppas verkligen att din dröm blir sann. Ge inte upp!

    Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!