Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 19 februari 2010

När blir du författare?

Får ofta frågan "När blev du författare?" Både av journalister och de jag möter under mina föreläsningar och signeringar. Ja, även i mail och brev kommer frågan.

Då är frågan: När blev jag författare?

Är det när min debutbok kom ut julen 1997?

Eller är det när jag skrev min första bok som åttaåring?

Min man sa långt innan jag hade debuterat: "Om man skriver så mycket som du Kim, då är man författare, antingen man har fått en bok utgiven eller inte."

Kanske var det därför han till slut avslöjade för alla våra vänner, att jag var författare, och på så sätt fick mig att skicka in ett av alla de manus som låg färdigskrivna i byrålådorna. Det kändes skönt att ha någon som verkligen trodde på mig och uppmuntrade mitt skrivande. Någon som hela tiden har fått mig att känna mig som den där författaren jag drömde om att bli, min man.

När blev jag egentligen "Författare". I vissa stunder kan jag känna det som om jag inte är författare, utan bara lever i min dröm och fantiserar det här livet som jag lever nu.

När jag signerar mina böcker kan jag ibland känna: "Tänk att de vill ha MIN autograf."

När jag föreläser: "Helt otroligt att de vill lyssna på MIG."

När någon darrar på rösten och rodnar nervöst när de pratar med "Författaren", känns det konstigt. Jag är fortfarande bara jag, en person som ibland inte riktigt förstår att jag faktiskt verkligen har blivit en RIKTIG författare nu.

När blir man då författare? Är det i den stunden man bestämmer sig för att bli det, när man skriver så pennan glöder och lever för sin dröm? Eller är det när man gett ut sin första bok? Eller kanske dröjer det tills man har gett ut många böcker? Kanske man inte är en riktig författare förrän man har slagit igenom riktigt rejält och blivit världsberömd som Camilla Läckberg? Är det när man får en av sina böcker översatt till ett annat språk? Eller måste man vänta tills flera länder har översatt ens böcker?

Jag tror... att man faktiskt är författare om man skriver mycket, trots att man inte har fått någon bok utgiven. Kanske är det för att Jans ord till slut har gått in i mitt huvud: "Om man skriver så mycket som du Kim, då är man författare, antingen man har fått en bok utgiven eller inte".

Nu har jag slagit igenom med en dunderdebut och sålt 11.000 böcker första veckan. Jag har kommit ut med 14 böcker. Mina böcker har kommit ut i många länder. Det finns många fanklubbar om mig och mina böcker. Jag kan säkerligen räkna mig som en riktig författare nu. Även om det ibland känns svårt att ta till sig och förstå.

Till dig som ännu inte har nått dina drömmars mål vill jag komma med några uppmuntrande ord: Ge inte upp, håll drömmen levande och fortsätt skriv. En dag slår du också igenom med buller och brak och din dröm går i upplevelse. Skriv! För om man skriver mycket då ÄR man författare. Det är något jag nu har förstått, efter alla år.

Lycka till!

Kramisar Kim
(Bilden är tagen på Bokmässan i Göteborg 2007, då jag fått mitt knä sönderslaget bara några dagar innan bokmässan, var gipsad och tvungen att ha kryckor. Hade låtit sy upp en fantastisk Marie Antoinette klänning eftersom jag just då kom ut med en bok som handlade om henne och franska revolutionen: "Giljotinen". Kryckorna förtog lite av klänningen. Men jag väckte kanske mer uppmärksamhet med kombinationen klänningen/kryckor? På bilden blir jag intervjuad och får säkerligen frågan: "När blev du författare?")

11 kommentarer:

  1. Så sympatiskt av din man att säga så! Jag håller med! En kursledare jag hade tidigare sa att man kan kalla sig författare först när man har gett ut TVÅ böcker. Undrar vem som har bestämt just det antalet :-)! Jag känner mig inte som en författare ännu, men kanske är det så att jag avgör själv?

    SvaraRadera
  2. Ja, min man är en riktig... ja vad ska man säga, pärla, guldklimp...

    Jag tror mer på min mans ord än på din kursledares. Tro på dig själv och bestäm om du vill känna dig som författare eller ej.

    Lycka till med ditt författarskap!

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar till min text! Det värmer och stärker! Lär mig hela tiden och provar nya grepp. Kram från Ethel

    SvaraRadera
  4. Söt man! Vet du, jag var journalist i många år innan jag debuterade som författare, ändå kändes det alltid som om jag tog på mig en kostym när jag klev in i journalistrollen, men när jag säger att jag är författare är det inget som skaver, jag är inte utklädd, jag är mitt riktiga jag.

    SvaraRadera
  5. Eva: Förstår precis hur du menar. Man bara ÄR något och det känns så rätt. Även om man ibland kan tvivla på att det verkligen är sant, att drömmen har slagit in.
    kramisar Kim

    SvaraRadera
  6. Hej, vad roligt att du hittade min blogg. Och vet du? Jag blev helt uppslukad av din hemsida, kommer att återgå till den flera gånger, även din blogg. Du verkar vara väldigt duktig!

    Jo, jag bor ju numera här i Malaysia och Kuala Lumpur. Jag älskar detta land, och det blev kärlek vid första "träffen". Jag tycker det är roligt när fler och fler svenskar och nordbor upptäcker detta land som har så mycket att erbjuda. Annars är det mest Thailand på alla svenskars läppar.

    Ha det bra och tropikkramar från en sjukling som idag är mycket bättre! Och ja, det är inte kul att vara sjuk i denna värme!

    SvaraRadera
  7. Hej Eva
    Vad kul att du tyckte om min hemsida. Precis som jag tyckte om din.

    Vet du att barnen i Svenska Skolan i Kuala Lumpur läser mina böcker?

    Ska bli spännande att lära känna Malalysia och Kuala Lumpur mer genom din blogg.

    Skönt att höra att du mår bättre. Krya på dig helt och hållet!

    Kramisar från Kim

    SvaraRadera
  8. Vad inspirerande din sida är! Blev väldigt inspirerand av att läsa tips på hur skriver en bok. Älskar bara att skriva, men är fortfarande väldigt ung. Så log stort när jag läste dina exempel på unga författare. Att skriva har varit en del av mitt liv länge.

    SvaraRadera
  9. Hej Eldtunga, välkommen till min blogg! Jättekul att du tycker om den och blir inspirerad av den. Blir glad om mina tips och råd kan vara till din hjälp. Lova att du skriver och berättar när du får din första bok utgiven. Tycker om ditt namn: Eldtunga, det låter som någon som har många brinnande ord på läpparna. Kram Kim

    SvaraRadera
  10. Hej Kim! du har inspirerat mig jättemycket om jättemycket, och jag vill bara tacka dig. Du är så otroligt duktig, jag vill bli en lika storslagen författare som du!;D

    SvaraRadera
  11. Hej Lakritsmonstret!
    Blir jätteglad för dina ord. TACK! Måste säga att jag blir alldeles rörd av alla dina fina ord. Förstår att du läser mina böcker. Om du lägger till dig som bloggföljare här på min blogg har du chans att vinna någon av de nya böckerna när de kommer ut. För så fort böckerna kommer från tryckeriet, drar jag vinnare från de som lagt till sig som bloggföljare. Det innebär att vinnaren har boken innan den kommer ut i bokhandeln...
    Tack för att du skrev och berättade hur mycket jag har inspirerat dig. Lycka till med ditt eget skrivande!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!