Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 31 januari 2010

Skrivprocess, nya gula lappar och skrivtips

Fick mycket bra respons på gårdagens blogginlägg med mina gula lappar, därför kommer nu nya lappar att läsa och försöka klura ut vad böckerna kommer att handla om.

Idén att fotografera mina gula lappar, och lägga här på bloggen, kommer faktiskt från något som författaren Ulf Nilsson berättade för mig för länge sedan. Han
fotograferade varje dag sitt skrivbord och lade ut på sin hemsida.

Eftersom mina skrivbord i stort sett alltid
är kaotiska och väldigt röriga känns det inte så kul att visa upp dem här på bloggen, men... mina gula lappar kanske är intressanta. Det var så jag tänkte igår och det visade sig att många tyckte om lapparna.

När jag jobbar med mina gula lappar har jag olika omgångar lappar. Detta är första omgången som ni ser nu. Det ska till många fler lappar innan jag sätter mig för att skriva böckerna från början till slut.

Nästa omgång lappar skriver
jag när jag har skrivit "benet" på min bok. Det innebär att jag sätter mig i en vecka och bara skriver och skriver och skriver, tills boken är färdig. Då har jag mina gula lappar som utgångspunkter, lapparna har jag sorterat upp och lagt i ordning så att jag får handlingen klart för mig.

När nu "benet" är klart läser jag igenom hela boken och skriver en ny omgång lappar. Varje lapp börjar med "Kapitel 1", "Kapitel 2" osv. Därefter skriver jag kortfattat vad kapitlet handlar om. Lämnar plats i mitten av lappen och skriver sista orden i kapitlet. Sedan känner jag efter vad jag tycker om kapitlet, är det bra, kan det göras bättre, är det tillräckligt spännande? I utrymmet jag har lämnat mitt på lappen skriver jag sedan med röd text "Otroligt spännande" "Behöver bättre avslutning" "Perfekt" eller några andra kommentarer som hjälper mig när jag i nästa steg ska "lägga kött på benet" och göra boken helt färdig.

Ja, det var lite om hur jag arbetar. Kanske kan det hjälpa dig i ditt skrivande också. Vill du ha fler tips kan du gå in på min hemsida www.kimselius.se och kika under "Författartips".

Eller så tittar du in här igen, för det kommer fler rapporter om mitt skrivande och fler skrivtips.

Nu till bilderna. Första bilden är taget på mina gula lappar
idag. Andra bilden är taget på Läromedelsmässan i Kristianstad mars 2009. Redan då var bordet nästan för litet och i år har jag ytterligare tre nya titlar. Kanske ska jag investera i ett större bord i år, eller vänta med det till nästa år... Tål att tänka på.

Tredje bilden visar på min passion för grisar. Inte långt ifrån huset där jag bodde som barn låg en grisfarm. Jag tillbringade mycket av min lediga tid där. Kelade med griskultingarna och red på suggorna. Sedan dess har jag älskat grisar. När jag såg dessa ljuvliga grisbakelser kunde jag inte motstå att fotografera dem, men jag hade inte hjärta att äta någon. Ibland köper jag marsipangrisar, men inte för att äta utan för att ställa till min grissamling. När barnbarnen kommer på besök är jag rädd att någon ska falla för frestelsen och smaka på någon av mina marsipangrisar. En del är 20-25 år gamla, så jag tror inte att de smakar gott, men de är fortfarande lika underbart vackra som när jag köpte dem. Nu tror ni att jag bara samlar på marsipangrisar, men jag samlar olika slags grisar, de kan vara gjorda av sten, lera, keramik, ebenholts etc. De flesta grisar har jag fått som gåva, eftersom mina vänner vet att jag tycker om grisar. Vet ni, jag har faktiskt en "Dalahäst-gris". Alltså en gris som är målad som en dalahäst. Häftigt!

Ja, där var lite information om mig, förutom skrivtipsen.

Samlar du på något speciellt? Har du några skrivtips du vill dela med dig av? Gå in under kommentarer här i inlägget och skriv.

Vi "ses" imorgon igen!

Kramisar Kim

3 kommentarer:

  1. Åh va kul med lapparna!
    Men det är lite svårt att tyda dem? Undrar vilka de andra har lyckats tyda? :)

    Kramar Roxana

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen samling som du - men det står en och annan liten elefant i mitt hem!

    SvaraRadera
  3. Roxana: Jätteroligt att du tycker om lapparna. Det kommer fler!

    Eva: Spännande att höra att du har några små elefanter i ditt hem. Kan tänka mig att det är lättare att få tag på grisar än elefanter...

    Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!