Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 6 februari 2010

Några rader ur Bodicas strid mot Romarna


Nu är jag precis där jag vill vara i skedet av en ny bok: när jag darrar av iver att få skriva, när inspirationen flödar och jag lever, andas och sover tillsammans med mina huvudpersoner. En underbar känsla. Däremot blir det inte så mycket gjort hemma, jag är väldigt frånvarande och inte alls så trevlig att umgås med.

Tur att jag har en förstående man som har levt med dessa återkommande tillstånd i 31 år. Han verkar alltid så nöjd när jag är i detta skedet av skrivandet, han klagar inte, försöker inte störa, underlättar vardagen för mig, eftersom jag glömmer bort det mesta när jag kommer till det här stadiet i min skrivarprocess.

Den här gången ska jag ta mer er på hela resan, ni ska få följa mina virriga tankegångar, få läsa råtexten som ramlar ut ur mitt huvud och få en inblick i hur "Boudicas strid mot Romarna" byggs upp.

Här är några rader från dagens skrivande:

"Vad ska vi göra?" viskade Ramona och kröp ihop bredvid Theo.
"Sträck på dig, visa självförtroende. Var den du är, då går allt bra", sa Theo.
Den jag är, tänkte Ramona. Just nu är jag en enda skälvande, rädd liten geléklump. Menar han att jag ska visa de här människorna det?

Ja, det var dagens "aptitretare". Vad tror ni har hänt? Var tror ni de är? Låt mig få läsa era funderingar här på kommentarer.

Nu ska jag återgå till skrivandet!

Kramisar Kim

5 kommentarer:

  1. Jaa detta var SÅ spännande! Älskar de små smakproven, även om det känns som om augusti alldrig kommer komma! :O
    Kramar Roxana

    SvaraRadera
  2. Maria: Kul att du gillade texten. Det kommer mer smakprov lite då och då.

    Roxana: Är det värre att läsa smakprov och vänta, eller underlättar det väntan?

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte säkert. Men det underlättar VERKLIGEN INTE! Hahaha man blir bara mer nyfiken när man läser. Men vill ändå inte att du ska sluta med smakproven så dras mellan det typ...!

    SvaraRadera
  4. Lovar, jag ska inte sluta med smakproven. Tycker om att "reta er" lite... Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!