Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 2 februari 2010

Skrivprocess, rader ur Theos Pompeji

"Som vanligt var Theo uppe i den första gryningen, endast Poltia rörde sig i huset. Han tog några frukter och skyndade ut, ivrig att möta dagen. Även denna dag styrde han stegen mot hamnen, som så många gånger tidigare. Theo visste att hans far såg med oblida ögon på besöken i hamnen, eftersom fadern ansåg att det var en farlig plats, där fanns slavhandlare, mördare och rånare..."

Detta var ett utdrag ur "Theos Pompeji". En av de texter som ligger i min "mall", som jag berättade om i ett av mina tidigare blogginlägg. Den här biten text ingår i ett helt färdigskrivet kapitel som bara ligger och väntar på att plockas in i sitt sammanhang. Jag vet hur vägen dit kommer att gå, för jag har mina gula lappar där jag byggt upp berättelsen. Tack vare de gula lapparna och att jag skriver ned texten i mallen har jag inte alltför bråttom med att komma till den punkt där jag vill skriva in just den här texten. Kapitlet är redan färdigskrivet och nu är det bara att skriva texten fram till detta kapitel.

Under romartiden var det inte så många familjer som lagade sin mat hemma. De flesta åt ute. På andra bilden ser ni ett av alla de gatukök som har hittats i ruinstaden Pompeji. Kanske Theo en gång har besökt just detta
gatukök?

På tredje bilden ser ni hunde
n som fick mig att skriva boken "Tillbaka till Pompeji". Jag tyckte så synd om hunden och ville rädda honom. Känner du samma sak när du ser bilden?

Nå, vad tyckte du om texten? Var det kul att få läsa ett litet smakprov ur boken? Vill du ha fler?

Kramisar Kim









6 kommentarer:

  1. Vill gärna ha mer smakprov ur boken! Roligt att få läsa hur böckerna kommer till.
    Pompeji skulle jag vilja besöka nån gång, fast bilden på hunden ser hemsk ut. Bra att du räddade honom i boken! =) Kram

    SvaraRadera
  2. Är hunden möjligen från Hässleholmsutställningen? Jag kommer ihåg en hund därifrån och tänkte genast på just Pluto.

    SvaraRadera
  3. Jessa: Glad att du tyckte om att jag tog med Pluto i fler böcker.
    Kristina: Jo det är samma hund, men bilden är inte tagen under Hässleholmsutställningen. Den här bilden tog jag på museet i Neapel när jag var där på min researchresa för många år sedan. Det är det här gipsavtrycket som fick mig att skriva boken "Tillbaka till Pompeji".
    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  4. ÅH Vad jag längtar. Kommer ihåg ur Tillbaka till Pompeji att Theos bror trodde Ramona var från hamnen. Visste faktisk inte att de hade gatukök då! Kul att veta.
    Vill vi ha fler? Var det äns lönt att fråga, jag vet inte vad de andra tycker men JAG VILL KLART HA FLER! :)
    Kramar Roxana

    SvaraRadera
  5. Hej Kim! Vilken spännande blogg -här finns mycket att hämta. Roligt att ha fått kontakt!

    SvaraRadera
  6. Roxana: Vad kul att du vill ha fler smakprov ur boken. Trodde att ni fans bara skulle bli frustrerade. Vilket minne du har, men du har väl läst böckerna många gånger nu, 25-30 gånger eller?

    Sofie: Tack för att du tycker min blogg är spännande. Jag tycker det är kul att ha fått kontakt med dig, och fann din blogg intressant. Ser fram emot att följa dina äventyr.

    Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!