Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 4 februari 2010

Smakprov ur böckerna

Jag har upptäckt något mycket roligt: Smakprov. Här kan man gå in och "bläddra" i böcker och läsa hela kapitel. Nu jobbar jag på att lägga in alla mina böcker där så att folk kan bläddra i dem. Det känns ganska fantastiskt att kunna läsa böcker på det här sättet, för det känns verkligen som om man läser en riktig bok. Här finns de böcker som hittills är inlagda på Smakprov. Klicka på bilderna så hittar du utdragen ur böckerna och får en chans att provläsa dem.

Tillbaka till Pompeji, är min debutbok som kom ut julen 1997 och sålda i 11.000 exemplar första veckan. Denna bok kommer alltid att betyda mest för mig.














Kimberlie - Ett nytt liv, är andra boken i serien som utspelar sig på Nya Zeeland och handlar om Kimberlie och Andy. Denna bok utkommer 1 mars. När smakprov på boken lades ut låg den på andra plats på 20 i topplistan hos Smakprov. Jättekul! Detta är en av mina "byrålådsböcker". Vill du veta vad det betyder kan du gå in på min hemsida www.kimselius.se och läsa "Om Kim".









Kimberlie - Äventyr på Nya Zeeland. Detta är första boken i serien om Kimberlie och Andy, en bok som har mottagits mycket väl av läsarna. Den ständiga kommentaren jag fick på den här boken var: "Jag älskar slutet". Varje gång jag frågade var det ingen som kunde förklara varför, tills jag träffade en bokhandlare i Uppsala. Även hon sa "Jag älskar slutet på Kimberlieboken". När jag frågade varför svarade hon: "Jo, för hela boken är så bra och när man läser slutet förstår man att det kommer en fortsättning och då blir man glad." Gissa om jag blev glad vid de orden.




Snapphaneresan fick jag i uppdrag att skriva av snapphanekommunerna Hässleholm, Osby och Östra Göinge. De hade läst min bok Snapphanar och tyckte att den var välskriven och att jag var kunnig i ämnet. De bad mig skriva en bok om snapphanehändelser som utspelat sig i deras kommuner. I boken finns en karta som gör det möjligt för dig att resa i Theo, Ramona och Roberts spår. En fartfylld bok som verkligen får dig intresserad av vår svenska historia.







Det glömda kriget är även den en beställningsbok. Jag fick förfrågan från Finland, Projekt 1809, om jag kunde tänka mig att skriva en bok om vår gemensamma historia. Den här boken betyder mycket för mig, för den har fått mig att älska Finland, människorna och naturen i landet. Den har också betytt mycket för mitt författarskap










Kinesiska Draken är just nu min favoritbok. Boken är till största delen skriven i Finland under mina föreläsningsresor. Den är så annorlunda mot alla mina tidigare böcker och jag känner att jag har lyckats göra en riktigt bra bok. Dessutom var det en fantastisk researchresa... som alltid.

Har ni nu klickat på bilderna och kommit till Smakprov och läst utdrag ur böckerna. Berätta, vad tyckte ni om smakproven? Ser fram emot att få höra era kommentarer.

Kramisar Kim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!