Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 31 maj 2010

Skrivprocess Korrekturläsarna Boudicas strid mot Romarna

Har ägnat dagen åt att gå igenom korrekturen från tre av mina korrekturläsare. Jag har skrattat åt vissa kommentarer, åt roliga gubbar och snirkliga blomgirlanger på sidorna.

Korrekturläsarna vet precis hur de ska få mig på gott humör för att jag ska acceptera deras ändringar. Men... varför skulle jag inte göra det, de ser min berättelse med helt fräscha ögon, ur olika synvinklar och med kommande läsare i åtanke.

Blir glad över deras beröm, men också över deras kritik, för kritiken är konstruktiv och syftar bara till att förbättra texten.

Några av dem skriver att de tror att jag medvetet stavar fel ibland för att de inte ska slöa till, eftersom det nuförtiden inte är så många fel i texten. Bra stavningskontroll i datorn, eller så har jag helt enkelt lärt mig en hel del under årens lopp...

Internet fungerar fortfarande inte och jag skriver mitt blogginlägg på min lilla resedator med mobilt bredband, vilket är mycket långsammare än det vanliga, och jag är tacksam över att jag inte måste sitta och jobba med hela boken över nätet. Då hade jag nog blivit galen...

Boudicas strid mot Romarna känns bra, och ännu bättre nu efter ändringarna. Ska bli spännande att få kommentarer från mina läsare.

Så här har korrekturläsarna kommenterat:

"En bra bok som ger mycket kunskap på ett spännande sätt."

"Ännu en bra bok av Kimselius."

"Kimselius har än en gång lyckats skildra en historisk händelse på ett sätt som är lätt att ta till sig. Boken överraskar och tar hela serien om Theo och Ramona vidare till en ny nivå."

Blev du nyfiken på boken? Undrar du över vad det är som gör att serien förs till en ny nivå?

Det är underbart med korrekturläsare som har blick för inte bara orden, stavning och grammatik, utan även över helheten, den röda tråden, känslan av Theo/Ramona-böckerna. Det är det som gör mina böcker så bra: Bra korrekturläsare som vågar säga till! Tack kära ni för att ni finns!

Många kramar från Kim
(Bilden är hämtad från Bokmässan 2009, eftersom Bokmässan 2010 nu finns i mina tankar när jag nästan är färdig med båda mina böcker som släpps i augusti. Det är Theos Pompeji och Boudicas strid mot Romarna, samt Kimberlie - Ett nytt liv, som kommer att marknadsföras på Bokmässan. Ska bli spännande att få höra läsarnas åsikter, nu när mina korrekturläsare är så nöjda.)

3 kommentarer:

  1. Vad kul! Redigeringsarbetet blir så roligt när man har konstruktiv kritik att utgå ifrån. Love it!

    SvaraRadera
  2. Kim,, detta är en ny värld för mig, men ack så intressant att läsa och ta del av det du berättar.

    Tack än en gång!

    SvaraRadera
  3. Hej Malin. Jag älskar också korrekturläsarnas smiley-gubbar och roliga kommentarer. Kram Kim

    Hej Katarina: Kul att du tycker om att läsa om något helt nytt! Vi lär så länge vi lever och jag lär mig massor från din blogg! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!