Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 2 november 2010

Skrivprocess: Skriv från hjärtat

När jag lämnar skrivtips brukar jag alltid uppmana den som ställt frågan att personen ska skriva direkt från hjärtat.

Det innebär att bara släppa loss orden och skriva det du känner just då i den stunden. Låta det flöda utan en enda tanke på formuleringar, grammatik, stavning etc. Du ska inte heller fundera över vem texten ska passa för, vem som ska läsa den etc.

Därför blev jag extra glad när jag igår mötte en man och fick ta del av hans berättelse. Han berättade att hans värsta ämne i skolan hade varit att skriva uppsatser. Han sa att han hade varit totalt värdelös på det, förutom en enda gång. Det var den gången han skulle skriva en uppsats om en person och valde en lärare han inte tyckte om. Han skrev av sig allt det han kände, frustration, ilska, orättvisa. Han fick högsta betyg på den uppsatsen.

"Därför att du skrev från hjärtat!" sa jag.

"Ja, jag skrev direkt ur hjärtat", svarade han.

Därefter berättade han att han aldrig efter det fått så bra betyg för någon uppsats, men så hade han aldrig skrivit på samma sätt sedan den gången.

När du strävar efter att bli en rik, berömd författare är det lätt att fastna i fällan att försöka skriva det du tror att förlagen vill läsa. Det är helt fel. Du ska skriva om det DU vill läsa, det du bär inom dig, din berättelse som du har i hjärtat. Då först blir det en berättelse som även förlaget tycker om.

Med andra ord, fatta pennan/sätt fingrarna till tangenterna och låt orden flöda direkt från hjärtat. Lycka till!

För fler skrivtips se här.

Kramisar Kim

7 kommentarer:

  1. Mycket tänkvärt - ska försöka bära med mig dessa visdomsord under hela min skrivprocess.
    //Tack o kram

    SvaraRadera
  2. Tack Ewa-Louise. Lycka till! Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Amen! Man vill så gärna behaga andra och det är ju fel i detta sammanhang. Jag skriver som bäst när jag är nere i en dal känslomässigt...då kommer alla känslor fram på ett annat sätt än när jag är uppe bland molnen :)

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen mig i det där. Jag var inte särskilt bra på uppsatsskrivning i skolan, men när jag skrev en uppsats om något som berörde mig, då gick det bra och jag fick höga betyg.

    Detta tar jag faktiskt fasta på (försöker i alla fall) när jag skriver mina egna alster. :)

    Tack för en bra blogg (som jag läser ofta). Här finns många bra tips för en författarwannabe som mig. Hihi.

    /Nina

    SvaraRadera
  5. Hej Kim,
    hittade till din blogg via PocoLocoCreativo och jag är glad att jag tittade in här! Börjar känna igen andra som berörs av Carinas texter, men har inte kommit mig för att kolla vem ni är :-D
    Läste så mycket jag hann på din blogg (en bråkdel). Tyckte mycket om inläggen om ditt skrivande. Måste be min dotter kolla in dina råd - hon är 15 och har författardrömmar...
    Ha en fin dag,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  6. Hej Annelie: Tack! Kram Kim

    Hej Trillingnöten: Härligt att höra hur du fungerar med ditt skrivande. Jag skriver lika bra både uppgång och nedgång! Kram Kim

    Hej Nina, vad roligt att höra att du följer min blogg och uppskattar den. Bra att du skriver från hjärtat, då ska du se att du dina drömmar en vacker dag! Låt mig veta den dag du får din första bok antagen. Lycka till! Kram Kim

    Hej Ann-Mari, välkommen hit. Roligt att du tycker om min blogg. Det har blivit en hel del inlägg under året som har gått. Ska bli spännande att höra vad din dotter tycker om mina författartips. Kul att höra att du hittade hit från Carinas blogg, läskigt att följa hennes inlägg just nu med orkanen i antågan. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!