Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 1 november 2010

Tungt om andra världskriget

Det är tungt att läsa in research för min bok På liv och död i andra världskrigets skugga. Det ligger så nära. Många jag möter har på något sätt upplevt det, har släktingar som upplevt det osv.

Idag har jag varit i stan och uträttat ärenden. Får alltid frågan vart jag än kommer vad jag skriver på just nu. "En bok om andra världskriget", svarade jag idag varje gång jag fick frågan.

Normalt när jag berättar om vad jag håller på med får jag fler frågor om ämnet, men idag fick jag många berättelser, hemska, svåra att förstå, fruktansvärda att ta till sig.

Just nu känns det som jag hade velat vara utan de berättelserna, är rädd för att de ska prägla min bok alltför mycket, att det blir för mycket våld och elände. För just nu är jag arg! Kan inte förstå hur vuxna människor kan behandla andra levande varelser så som de tyska soldaterna gjorde under andra världskriget.

Och det värsta... Det händer ju fortfarande, överallt i hela världen, denna ofattbara, ologiska, omotiverade grymhet.

Nu känns det väldigt angeläget att skriva boken, att berätta vad som hänt, att få så många som möjligt att ta del av vår svunna historia, med förhoppning om att grymheterna kommer av sig, att den någon gång tar slut.

Är jag naiv som bär den förhoppningen inom mig, om en bättre värld, en värld i fred och gemenskap, en värld utan grymhet?

Kramisar från Kim

4 kommentarer:

  1. Förhoppningar måste man alltid ha, och jag är säker på att din bok kommer att påverka till det bättre. Om så bara en enda person ändrar sin inställning och blir en bättre medmänniska så är det värt det, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Både du och jag Kim är födda i skuggan av dessa förfärliga händelser. Jag tror det har påverkat hela mitt liv. När jag skrev pjäsen "Skuggorna vid träbron" efter Zenia Larssons bok så var det väldigt tungt trots att jag redan innan hade så mycket kunskap om den tiden. Förstår att det blir så för dig också nu. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att man måste tro på en bättre värld annars skule det kännas hopplöst. Jag vill tro på fred och att alla på jorden ska kunna leva ett bra liv, någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
  4. Hej Helena: Tack! Har förhoppning om att det ska bli så, det är därför jag skriver mina böcker om alla hemskheter som har varit i världen. Kram Kim

    Hej Monika. Förstå vad du gick igenom när du skrev pjäsen. Det ÄR ett tungt ämne, som vi har fått berättat för oss genom hela vår uppväxt. Kram Kim

    Hej Anneli. Härligt! Instämmer helt och hållet! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!