Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 23 februari 2010

När inspirationen flödar

Ibland blir jag så skrivsugen att händerna darrar om jag inte får sätta mig att skriva. Idag är en sådan dag. Det har fallit en hel del snö under natten, Jan är sjuk och kan inte skotta och jag vill bara skriva. Jag prioriterar skrivandet, snön försvinner inte, däremot kommer det hela tiden mer.

Berättelsen har byggts upp under natten och finputsats under morgonpromenaderna (går två promenader, eftersom Tola får en egen pga sitt skadade ben) och nu är det alltså dags att försvinna bort i fantasins värld. Få uppleva sol, värme och medelhavsdoft, istället för snö och kyla.

När inspirationen flödar är det lätt att jag skriver för snabbt. Orden liksom bara snubblar ur mig och ibland måste jag ta en paus, stanna upp och andas lite. I normala fall brukar jag ta hundarna på en promenad på tomten (2 tunnland inhägnad tomt) och då tänker jag på boken jag skriver, är egentligen inte medveten om något annat. Hundarna är glada över promenaden, jag får energi och går tillbaka in och låter fingrarna dansa över tangentbordet igen. Nu är det så mycket snö att jag endast kan gå fram och tillbaka på de skottade gångarna. Snön går en bra bit upp på låren, hundarna vägrar att gå ut i snön. Lilla Tickie försvinner helt om hon ger sig ut i snön.

Många frågar mig hur jag får min inspiration, svaret är: Idéerna dyker upp när jag som allra minst förväntar mig: när jag sover, när jag promenerar, mitt i ett samtal, ja i princip när som helst. Men jag kan inte avbryta mig mitt i samtalet för att gå och skriva, utan får ge mig till tåls. Det är då händerna kan börja darra, som i abstinens av att inte få skriva.

Det känns som om fantasin är en gåva jag har fått, en gåva jag är mån om att förvalta på bästa sätt genom att dela med mig av den i form av böcker till mina läsare. Men också genom att ge tips och råd till andra som drömmer om att bli författare. Jag finns här, det är bara att ställa en fråga om det är något du undrar över.

NU SKA JAG SKRIVA på min nästa bok!

kramisar från en mycket skrivsugen Kim

7 kommentarer:

  1. Hej

    Vi träffades för ungefär ett år sedan, när du var till Högstadiet vid Svenska Normallyceet (Norsen) i Helsingfors och pratade om dina böcker. (Det var jag som kom och pratade med dig efteråt, jag var så chockad av att se dig att jag inte fattade att det var du :) och du gav mig ett kort med din autograf)

    Jag känner igen det där när händerna darrar av att inte få skriva, och idéer som dyker upp precis närsomhelst och man vill bara släppa allt man håller på med bara för att få skriva :)

    Vi har också massor med snö här i Helsingfors, bussarna är konstant försenade och bilarna är helt insnöade vid trottoarkanterna...

    Varma vinterkramar,
    Terese

    SvaraRadera
  2. Hej Terese

    Vad roligt att höra av dig igen. Visst minns jag dig. Har berättat om dig när jag varit och föreläst i bland annat Finland. Det mötet glömmer jag aldrig.

    Kul att du har lagt till dig som bloggintresserad, jag har länkat till din blogg också.

    Härligt att höra att det inte bara är jag som får "abstinens".

    Kan tänka mig att ni har det besvärligt i Helsingfors nu med all snön. Brukar åka och föreläsa i Finland i mars, men i år blir det inte förrän till hösten. Kanske skönt eftersom nu vädret är som det är.

    Kramisar och varma hälsningar från Kim

    SvaraRadera
  3. Hej Terese

    Vad roligt att höra av dig igen. Visst minns jag dig. Har berättat om dig när jag varit och föreläst i bland annat Finland. Det mötet glömmer jag aldrig.

    Kul att du har lagt till dig som bloggintresserad, jag har länkat till din blogg också.

    Härligt att höra att det inte bara är jag som får "abstinens".

    Kan tänka mig att ni har det besvärligt i Helsingfors nu med all snön. Brukar åka och föreläsa i Finland i mars, men i år blir det inte förrän till hösten. Kanske skönt eftersom nu vädret är som det är.

    Kramisar och varma hälsningar från Kim

    SvaraRadera
  4. Det är så roligt att läsa din blogg och om din skrivprocess. Jag tackar för alla idéer du delar med dig av.

    Grattis till alla dina fina böcker du har skrivit.

    SvaraRadera
  5. Hej Siv

    Tack för din kommentar. Jag blir glad om mina blogginlägg kan vara dig till någon hjälp i ditt skrivande.

    Tack för berömmet av mina böcker. Tack!

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  6. älskar dina blogginlägg Kim, dem är så underbara!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Tack Linda, blir jätteglad för din kommentar. Har du lyckats få tag på en dator på semestern?
    Ha det så skönt och njut av din resa.
    Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!