Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 22 februari 2010

Synonymer, spännande lek med ord

Synonym: = Ord som har ungefär samma betydelse som visst annat ord.

När mitt första manus, "Tillbaka till Pompeji", blev korrekturläst av min redaktör, påpekade hon att jag använde ordet "förtvivlad" för att uttrycka nästan alla känslor. Något jag inte hade haft en tanke på. Jag minns att jag ändrade några "förtvivlat" till andra ord, men än i dag finns det många "förtvivlad" i boken "Tillbaka till Pompeji".

Till nästa bok såg jag till att inte använda "förtvivlad" så mycket. När den boken kommit ut upptäckte jag att jag hade hakat upp mig på ett annat ord istället...

Min redaktör satte små kryss under ord som ofta återkom på samma sida. Så gör jag själv också när jag läser korrektur innan manus går iväg för korrekturläsning. Vilket har gjort att mina korrekturläsare påpekar att jag inte upprepar ord lika ofta som tidigare.

Mitt arbete med synonymer har gett resultat, för jag får ofta påpekande från bibliotekarier att jag har "ett rikt språk", med andra ord har jag lärt mig uttrycka mig på många olika sätt för att säga ungefär samma sak.

Vet du till exempel hur många andra ord man kan använda istället för "förtvivlad"? Här kommer de: otröstlig, olycklig, utom sig, översiggiven, förkrossad, uppgiven, utan allt hopp, desperat, deprimerad, bedrövad, nedslagen, nere, dyster, ledsen, nedstämd, hopplös, tröstlös, eländig, ohjälplig, hjärtskärande.

Som du ser finns det finns många sätt att uttrycka sig, bara man tar sig tid att hitta orden. Nu är inte tanken att du ska sitta och fundera över de här orden när du skriver. Meningen är ju att du ska låta orden flöda direkt ur hjärnan, genom fingrarna, ned på tangenterna, in i datorn, eller ned på papperet.

Då kan du inte sitta och fundera över vilket ord du ska använda. Det gör du först när berättelsen är färdig.

Allteftersom du läser igenom din text kan du sätta små kryss under ord som ofta upprepar sig på din sida. Försök hitta synonymer till dem. Jag har flera synonymlexikon till hjälp. De flesta Wordprogram har synonymlexikon. Du hittar synonymerna om du tittar under "verktyg"/"språk"/"synonymer".

Lycka till med ditt skrivande och hoppas att mitt inlägg har berikat ditt språk.

Kramisar från Kim
(Översta bokomslaget är från min debutbok "Tillbaka till Pompeji" som gavs ut på B. Wahlströms förlag julen 1997. Undre bilden är som "Tillbaka till Pompeji" boken ser ut nu, efter att den kom ut i omarbetad nyutgåva 2004 på Roslagstext förlag)

4 kommentarer:

  1. Hej Kim! Jag tror även jag att det är bättre att gå igenom texten efteråt. Det stör fantasin och lusten om man hela tiden ska tänka på att inte upprepa sig under tiden man skriver. Kanske är det ett alternativ att kolla texten vartefter man skriver, men kapitel för kapitel, eller efter en dags skrivande eller så. I många böcker ser jag upprepningar så det är nog ett vanligt förekommande problem. Hälsningar från Ethel

    SvaraRadera
  2. Hej Ethel

    Precis vad jag menar, man ska bara skriva på och låta orden flöda ut.

    Intressant att du har uppmärksammat att orden upprepas i vissa böcker. Jag jobbar vidare på att försöka att inte upprepa mig alltför många gånger i varje bok. Förhoppningsvis ingen gång alls.

    Kramisar Kim

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Finns många bra sidor på nätet där man kan söka synonymer, bland annat en jag skapat.
    Målet med min sida var att den ska vara så stilren som möjligt och på så sätt ska man snabbt kunna söka på sidan.
    Min synonymordbok som jag hoppas kan vara till nytta för någon.

    SvaraRadera
  4. Hej Stefan

    Tack för tipset, ska gå in och kika på din sida och länka den på min Författartipssida www.kimselius.se. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!