Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 10 december 2010

Skrivprocess: Bygg upp din berättelse

Alla människor har minst en berättelse inom sig, men det är inte alla som vill skriva en bok. Om du tillhör de som alltid har drömt om att skriva en bok vill jag bara säga: Sätt igång!

Det finns lika många sätt att skriva en bok på som det finns författare. Några författare arbetar rad för rad och bygger upp sin berättelse. Andra arbetar med Post-It-Lappar eller Tankekartor. Så finns det de som bara skriver på, där orden flödar fritt och berättelsen formas allteftersom historien växer fram.

Om du tillhör de som arbetar med rad för rad, går tillbaka, granskar formuleringar, grammatik, etc, varför inte prova med att skriva lite friare? Låt fantasin flöda och skriv på tills du är klar. Eller skriv ett kapitel innan du går tillbaka och läser igenom din berättelse. Oftast blir flödet bättre och faktiskt roligare, det blir som att sitta och läsa en berättelse någon annan skriver.

Om du arbetar med Post-It-Lappar och Tankekartor: Glöm inte att du ska ha slutet klart för dig innan du börjar skriva din berättelse. Annars är det lätt hänt att du hakar upp dig och bara skriver på. Även du kan testa att skriva fritt och se hur det fungerar.

Om du tillhör de lyckliga som bara kan låta orden flöda ur dig och kan sitta där och läsa en spännande berättelse som dina fingrar formar, då tillhör du de lyckliga få! Men om du brukar ha problem med slutet kanske det är dags att bygga upp berättelsen med hjälp av Post-It-Lappar eller Tankekartor.

Till alla er vill jag säga att det ska vara roligt att skriva. För att du ska uppnå glädje i ditt skrivande ska du skriva om sådant du tycker är viktigt att berätta om, något du brinner för, något som bubblar inom dig och kräver att få komma ut.

Skriv direkt från hjärtat, låt fantasin flöda och tänk inte på stavning, grammatik eller att någon ska läsa det du skriver. Det enda du ska tänka på är att få ur dig din berättelse.

Ja, vad väntar du på? Det är bara att sätta igång! Hör gärna av dig till mig när du får din första bok publicerad.

Här nedan ser du mina tidigare inlägg om skrivandet:
Min allra första bok
Skriva en bok
Ge ut böcker på eget förlag
Bokomslag, från idé till färdig produkt
När blir du författare?
Min källa till inspiration
Skriv en bok
Att arbeta med flera böcker samtidigt
Spökskrivare
Tänk vad ett ord betyder mycket
Lugn och harmonisk av böcker
Skicka din berättelse till förlag
Jobba med gula lappar och se exempel.
Nya gula lappar och skrivtips.
Hitta ditt författarspråk
Kött på benet
Huller om buller-tekniken
Första meningen
Slutet
Ge dig tid att stanna upp
Om jag ändå kunde tänja på tiden
Motivation och disciplin
Snart klar
Korrekturläsning
När allting finns där och har bråttom att komma ut
Det kom ett mail
Skriva för skrivandets skull
Skriva synops
Att arbeta med ordspråk
Synonymer, en spännande lek med ord
Läsarna är viktiga
Att använda sig av livserfarenhet i sina böcker
När inspirationen flödar
Sprudlande skrivarglädje
Kreativitet och vardagsbestyr
Skrivprocess och drömmar
Mellan dröm och verklighet
Skrivandet och livserfarenhet
Korrekturläsarna
Skrivkramp?
Vad händer på nätet när jag dör?
Skrivglädje
Skriv medan du sover
Skriv direkt ur hjärtat!
Iaktta och memorera...
Tid att skriva

Ser fram emot att höra ifrån dig om hur det går för dig med ditt skrivande. Tyvärr har jag inte längre tid att läsa andras berättelser, hur gärna jag än vill. Men om du vill att någon ska läsa det du skrivit och tycka till om det ska du kika in på min hemsida, där hittar du allt du behöver för att skicka in till förlag, hitta en redaktör och mycket annat.

Lycka till!

Kramisar Kim

2 kommentarer:

  1. Vad bra att du sammanställt länkar till alla dina inlägg om skrivande och bokproduktion. Undrar dom det finns något sätt för mig att markera/tagga det här inlägget så att jag kan hitta tillbaka till det, t.ex. när det är dags att göra bokomslaget.

    SvaraRadera
  2. Hej Peter
    Kul att du tyckte om det här inlägget. Om du kikar nästan allra högst upp till höger på min blogg hittar du en rubrik som heter Skrivprocess/Skrivtips. Där finns alltid alla dessa länkar, på så sätt hittar du lätt tillbaka till alla inläggen. Lycka till med bokomslaget!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!