Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 13 april 2011

Boktips: Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones

Fascinerande bok, som jag varmt rekommenderar dig att läsa
En bok som jag har lyssnat på under lång tid är Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones. Att det har tagit lång tid, beror inte på att boken inte är bra, utan just för att den är så bra! Ville liksom inte att boken tog slut.

Återkommer med recension av denna bok
Nu har det kommit en ny bok, Fatimas hand, av samma författare och jag längtar efter att den ska komma som ljudbok eller e-bok, eftersom jag vill ha boken i något av de formaten.

Katedralen vid havet utspelar sig i 1300-TALETS BARCELONA, en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen vid havet är en storslagen äventyrsroman för alla och den har redan tagit Spanien, Italien och Nederländerna med storm.

Den unge Arnau Estanyol växer upp i staden och vi följer honom från hans lekar kring katedralens bygge och på hans flykt från ett liv i fattigdom till samhällets högsta topp när han drygt femtio år senare som rik man är med och inviger katedralen.

Katedralen vid havet är ett fantastiskt porträtt av 1300-talets Barcelona och Katalonien. Historiska fakta i kombination med sociala intriger, konspirationer och kärleksöden gör detta till en bokupplevelse för alla. Boken har sålt i två miljoner ex i Spanien och vunnit ett flertal priser, däribland det prestigefyllda italienska priset Giovanni Boccaccio för bästa utländska författare 2007 samt 2007 års Qué Leer-pris för bästa spanska bok. En bok att älska för alla som tycker om historiska skönlitterära böcker!


Du kanske förstår att det är en mycket läsvärd bok, som jag varmt rekommenderar dig att läsa, eller varför inte lyssna på den, så som jag har gjort!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

10 kommentarer:

  1. Jo, jag har ju varit och hälsat på dig några gånger förut! Just den här boken har jag liggande på tur att sätt tänderna i. Att jag inte har kommit dit än beror på att jag har fått tag i en som jag aldrig lyckas komma in i. Bär mig emot att inte ge böcker en chans men nu vete sjutton...

    Du är välkommen även till mig
    MVH Ingela

    SvaraRadera
  2. Hej Ingela
    Har varit och hälsat på dig också, utan att lämna några spår efter mig...
    Lägg ifrån dig boken som tar emot och satsa på en ny. Hoppas att du tycker bättre om Katedralen vid havet. Jag är trollbunden av den!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du tyckte om Katedralen. Jag hoppas att du även kommer att tycka om Fatimas hand.

    Hälsningar översättare av de båda böckerna :)

    SvaraRadera
  4. Hej K-L
    Välkommen hit.
    Kul att du kommenterade och berättade att det var du som översatt boken. Mycket bra gjort!
    Kul att du har översatt Fatimas hand också.
    Ska bli så spännande att läsa/lyssna på den också!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Hej Ebba
    Hör av dig när du har läst boken och berätta vad du tycker!
    Såg du att översättaren har kommenterat här i kommentarer?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    Hör av dig om/ifall du läser boken.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. "Katedralen vid havet" är sannerligen en underbar bok! Konstigt nog kom jag inte riktigt igång med "Fatimas hand", utan fick lägga den åt sidan. Rätta känslan infinner sig måhända en annan dag...

    SvaraRadera
  8. Hej Maria
    Ånej, säg inte att Fatimas hand inte är lika bra.Har sett fram emot att läsa/lyssna på den! Ska ändå ge den en chans!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!