Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 7 juli 2011

Boktips: "Bärböckerna" av Eva Swedenmark och Annica Wennström

Idag tänkte jag tipsa dig om riktiga sträckläsarböcker att ligga i hängmattan, ute i båten, eller sitta i skuggan av ett träd och läsa: Det är "Bärböckerna" av Eva Swedenmark och Annica Wennström. Böcker som jag själv sträckläste förra sommaren. Nu vill jag berätta om dem för dig.

Vi börjar med första boken i serien: Smultron och Svek
Liselotte kämpar för att finna balans i tillvaron. Hennes man Mario driver Östersunds mest populära restaurang, La Stella, och arbetar jämt. Själv har Liselotte fullt upp med barnen Sandra och Elias, med arbetet på resebyrån, med hemmet och med sina föräldrar. Och någonstans har hon en gnagande känsla av att livet inte blev som hon tänkt sig.
Första delen i serien om familjen kring La Stella i Östersund, som senare följdes av Vinbär och vemod, Hallon och hat, Lingon och lust samt receptsamlingen Kärlek och käk. Utgiven i originalutgåva 2005.


Den här boken fångade mig direkt, och jag var mycket glad över att jag hade de övriga tre böckerna i serien, så jag snabbt kunde kasta mig över nästa bok.



Andra boken i serien är Vinbär:
Familjen kring La Stella är tillbaka. När vi möter dem i den efterlängtade fortsättningen på Smultron och svek, börjar det gå mot höst. Vinbären lyser i trädgårdarna och vemodet ruvar över Östersund.
Liselotte Pontis nystartade resebyrå går alldeles lysande och tillsammans med sin man Mario och barnen planerar hon för ett nytt liv i en stor villa på Frösön. Ett liv som ska få dem alla att slippa tänka på sveken och familjelögnerna - eller?
Vinbär och vemod är en berättelse om drömmar och svikna förhoppningar. Men också om oväntad lycka och insikter om livet som är mer svårgripbara än de trott. Lyckan finns, liksom kärleken, frågan är bara; hur stort får priset bli?
En charmig och underhållande roman om att hitta sig själv, om kärlek och vänskap, om modet att våga bryta upp och inte minst om mat - familjen samlas kring många goda middagar! Vinbär och vemod är andra delen i serien om Familjen kring restaurang La Stella i Östersund.

Tredje boken är Hallon och hat:
 Det är juli och de hallon som inte plockats jäser. Samtidigt med sommarens tunga och söta doft gror någonting annat. Kärleken drabbar några, andra blir övergivna och hatet ligger snubblande nära den tidigare kärleken.
Liselotte drömde om en ny kärlek, men när hennes förhoppningar grusas kastar hon sig in i arbetet. Hon fortsätter att överraska både sig själv, sina vänner och företagarna i Östersund. Hon är full av idéer som går lättare och lättare att genomföra. Men när dottern Sandra fäster sin kritiska tonårsblick på henne inser hon att hon inte längre kan undvika de svåraste frågorna. Var det så här hon tänkt sig livet? Vart tog kärleken vägen?
Susanne och Håkan kämpar vidare för att deras nya ömtåliga relation ska accepteras. Anita känner hur marken skälver under henne när hon utmanar allt hon någonsin trott på. Hur klarar hennes man Börje de omvälvande förändringarna? Linda gör en tvärvändning som påverkar livet för både henne och Anders. Hon vågar ta plats igen.
Elias flyr till sin pappa Mario som vacklar under ansvaret. En dag står han plötsligt i Liselottes yogalokal och letar efter en annan dimension i tillvaron.
Hallon och hat är den tredje fristående delen i romanserien om Familjen kring La Stella.

Nu har vi tyvärr kommit till sista delen i serien, Lingon och lust:
Det är höst, i skogen lyser lingonen röda. Familjen kring La Stella har efter en turbulent tid kommit varandra nära igen. Mycket ser ut att gå deras väg. Ändå vill inte lugnet och ron infinna sig.
Liselotte har förverkligat många av sina drömmar, ändå känner hon en obestämd lust och längtan som driver henne att ta nya beslut. Marios restaurang har fått ett uppsving, men svårigheterna han upplevt har förändrat honom på djupet. Ska han få svar på sina frågor då han söker sig ut i den jämtländska fjällvärlden? Barnen Sandra och Elias står inför nya utmaningar när deras föräldrars längtan driver dem alla vidare. Anita upplever en sällsam kraft i gamla känslor. Hemlighetsfullt smyger hon iväg med hinkar och bärplockare, men det är inte skogens rikedomar som lockar, utan något helt annat.
Men alla är inte lika förtjusta när förändringar återigen står för dörren. Lingonens röda färg lovar en annan sötma än de ger. För vissa i familjen kring La Stella känns tillvaron som om den är färgad av denna bittra eftersmak.
Lingon och lust är den fjärde fristående delen i romanserien om familjen kring La Stella. 

Där är tyvärr bokserien slut. Hoppas att författarna håller på att skriva ännu en bok i serien, för det kändes VÄLDIGT tomt när böckerna var slut.

Eftersom hela bokserien utspelar sig runt en restaurang och det i varje bok finns recept på maten de äter, har författarna nu samlat ihop alla recepten och gett ut en kokbok: Kärlek och käk

Östersunds mest omskrivna restaurang är tillbaka - nu med recept ur romanerna Smultron och svek, Vinbär och vemod, Hallon och hat och Lingon och lust. Bokserien om familjen kring La Stella har haft en trogen publik. Kärlek och käk ur La Stellas skafferi är 128 sidor, inbunden med skyddsomslag, otroliga matbilder och en och annan Östersundsvy, massor av recept och känslosamma ord från romanernas karaktärer.


Den här boken ingår ännu inte i min samling, men jag lovar dig att den till slut  kommer att stå i mitt kök!

Missa inte den här serien, för det är böcker som fångar från första till sista raden och helt enkelt inte går att lägga ifrån sig!

Skriv gärna och berätta vad du tyckte om böckerna när du har läst dem.

Kramisar Kim



Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

7 kommentarer:

  1. Ska lägga de här till min numer gedigna läslista, någon gång ska det väl bil av...!

    SvaraRadera
  2. Hej Marina
    Vet hur det är... Bokhögarna växer här hos mig också!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Kim, så fint du skriver om våra böcker. Snart kommer det en Kärlek och käk till dig så klart!!! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Eva
    Klart jag skriver fint om de! Böckerna är JÄTTEBRA! Oj, tack! Det ser jag fram emot.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. De här böckerna är jag SÅ sugen på att kasta mig över. De har poppat upp på bloggar lite överallt, men jag har inte själv sett dem på så många andra ställen (kan dock bero på att jag inte bor hemma och läser så många svenska tidningar eller går i bokhandlar där). Alla skriver positivt om dem och jag har kollat in en av författarnas blogg några gånger.

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    De här böckerna är verkligen läsvärda! Se till att du har gått om tid och har alla böckerna i samlingen innan du sätter igång. För när du väl börjar är det svårt att sluta läsa!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Gott om tid... då blir de aldrig lästa, ha ha. Men jag förstår poängen!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!