Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 4 oktober 2011

Boktips: Det goda inom dig av Linda Olsson

Detta är andra boken jag läser/lyssnar på av Linda Olsson. Den första var Nu vill jag sjunga dig milda sånger. En bok som nästan tog andan ur mig, eftersom den var så bra.
Jag var till en början inte lika imponerad av Det goda inom dig, men allteftersom jag fortsatte lyssna blev jag mer och mer förtjust i boken. Kanske för att den skildrar Nya Zeeland på ett fint sätt, ett land som jag besökt flera gånger, tycker väldigt mycket om och själv har skrivit om.

Eftersom jag aldrig läser baksidestexter blir handlingen mer överraskande för mig, än vad den kanske blir för den som läst baksidestexten:
Marion Flint är lever ensam i ett litet hus vid kusten i Nya Zeeland och jobbar deltid som läkare i den närliggande byn. På fritiden samlar hon material på stränderna. En dag möter hon den lilla maoripojken Ika. Mellan den tysta lilla pojken och den ensamma kvinnan uppstår en ovanlig vänskap. Pojkens närvaro och de frågor han ställer väcker gamla minnen till liv hos Marion, minnen som hon har hållit dolda alltför länge. Hon återvänder i minnet till den tidiga barndomen med sin morfar på Åland som avslutades abrupt för ett nytt liv i Stockholm med sin mamma. Hon återupplever när hennes lillebror Daniel föds och minns den djupa kärlek hon kände för honom. Samtidigt minns hon också mammans våldsamma äktenskap som slutar så dramatiskt att båda syskonen måste adopterades bort på olika håll. De tappar kontakten tills de oväntat möts trettio år senare. Ett möte som får oanade konsekvenser i bådas liv. 

Det här är en bok som är väl värd att läsa!


Det var den här boken som jag fick rekommenderad när den var nyutkommen, som jag sträckläste och inte kunde lägga ifrån mig över huvud taget.

En mörk marskväll kommer Veronika, en ung författare, till en enslig stuga i en liten by i Dalarna. Hon är på jakt efter ensamhet och stillhet, för att skriva färdigt en roman och för att komma över en stor sorg.
  Hennes ankomst observeras i tysthet av den gamla kvinnan som bor i huset bredvid, den enstöriga Astrid. I tryggheten bakom sina skyddande väggar bevarar hon mörka familjehemligheter och en personlig tragedi.
     Medan den kalla vintern efterträds av våren närmar sig de två kvinnorna sakta varandra. Mot bakgrund av årstidernas växlingar spirar en ovanlig vänskap. En vänskap som ska förändra bådas liv för alltid.
Nu vill jag sjunga dig milda sånger är en stark och gripande roman om kärlekens kraft, om de val vi gör i livet, om hur vi hanterar sorg och förluster, men framförallt om vänskap.
Linda Olsson är född i Sverige men bor numera i Nya Zeeland. Nu vill jag sjunga dig milda sånger gavs först ut i den engelskspråkiga världen och klättrade direkt upp på bästsäljarlistorna.


Den här boken är så underbar att du verkligen går miste om något ifall du inte läser den!!! Kan varmt rekommendera den till dig!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

7 kommentarer:

  1. Va bra, mer att lägga till läslistan! Alltid roligt med tips på bra böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag har som så många andra också läst "Nu vill jag sjunga dig milda..." och tyckte mycket om den. Sedan läste jag "Sonat till Miriam" som jag inte tyckte var lika bra. Det som var så enkelt och bra i den första fattades i den andra, där det kändes onödigt omständigt ibland. Har du läst den? Nu vet jag flera som läst denna och den verkar inte heller lika bra som den första, men ändå läsvärd... Svårt att leva upp till en sådan första succébok!

    SvaraRadera
  3. Hej Marina
    Ja, ännu en bok att lägga på hög hemma, eller? Själv har jag MASSOR av böcker olästa sedan förra bokmässan och årets bokmässa. Lyssnar mest på böcker och läser mest faktaböcker. E-böcker är bra att ha med på resor. Laddar säkert min läsplatta med många böcker inför nästa långresa...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Nej, jag har inte läst Sonat till Miriam och efter vad du skrev kommer jag säkert inte att göra det heller. Tycker ju att Det goda inom dig inte nådde ända fram till Nu vill jag sjunga dig milda sånger.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Jag lägger båda böckerna till min att-läsa-lista :)

    SvaraRadera
  6. Hej Mochride
    Härligt att höra. Ska bli spännande att få höra vad du tycker om böckerna!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Bra beslut! Det finns så mycket att välja på, så man behöver inte ta det man är tveksam till om det inte finns en särskilt god anledning till det.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!