Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 29 oktober 2011

Boktips: Nära av Roderick Gordon & Brian Williams

Fjärde delen i Roderick Gordons och Brian Williams internationella storsäljarserie!
Will Burrows, fjorton år, befinner sig vid jordens medelpunkt, i en hemlig och bortglömd värld. Hans fiender styxarna är honom hack i häl. Will har satt stopp för deras grymma planer, och därför ska han straffas. De är beredda att förfölja honom till världens ände - och längre än så.
Ett hisnande äventyr som delvis utspelar sig i underjorden, delvis uppe på ytan. Will och hans allierade kastas mellan hopp och förtvivlan när de försöker rädda inte bara sig själva, utan också resten av jordens befolkning, från undergång.
Böckerna om Wills äventyr i underjorden har blivit riktiga storsäljare. Första boken Tunnlar och fortsättningen Djupare har sålt i 150 000 exemplar bara i Storbritannien, och filmrättigheterna till Tunnlar är sålda till Hollywood. Böckerna har översatts till ett trettiotal språk.  Tredje delen heter Fritt fall.


Första boken Tunnlar imponerade på mig och fick mig att längta efter fortsättningarna. När jag fick syn på Nära i bokhandeln, när jag var och signerade, köpte jag genast boken, även om jag höll på med flera andra böcker. Blev faktiskt lite besviken. Den här boken har inte samma flyt som de tidigare, ibland fick jag stanna upp och gå tillbaka för att förstå vad det handlade om. Detta berodde mycket på att personerna som boken handlade om befann sig på olika platser, och upplevde olika saker. Men det var ingen tydlig övergång mellan personerna och platserna, så som det brukar vara i en bok med antingen en blank rad mellan styckena, eller genom att börja ett nytt kapitel. Nej här fortsatte alla berättelserna rakt på varandra, vilket då snurrade till det ibland.

När jag lade ifrån mig boken hade jag lite av känslan: "Nu ska jag INTE läsa nästa bok!" Men förmodligen kan jag inte låta bli, för handlingen är trots allt spännande och jag vill ju veta hur det går för alla personerna.

En spännande bok, som med rätt typografi hade blivit betydligt mycket bättre!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!