Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med närmare 50 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 13 november 2011

"Denna bok var kusligt bra!" Recension av På liv och död i andra världskrigets skugga

Kristina Simars Bokblogg har recenserat På liv och död i andra världskrigets skugga, hon skriver bland annat så här:

"Som alltid skriver Kim helt underbara, viktiga och intressanta böcker. De vänder sig mot ungdomar, men de går precis lika bra att läsas av vuxna. Märkligt att ingen kommit på idén att filma Kim M. Kimselius böcker. De skulle vara perfekta som filmer eller tv-serier, eftersom de innehåller så mycket fakta från världens historia. Spännande skulle de också bli. Denna bok och givetvis någon av hennes alla andra böcker är en perfekt julklapp till vetgiriga ungdomar.

Alltid när jag läser Kim M. Kimselius böcker tänker jag att den här måste vara den bästa boken hon skrivit. Men varje gång har jag fel, för nästa bok är alltid snäppet bättre och just nu tycker jag att denna bok var kusligt bra. Den var oerhört lärorik, även om man läst en hel del om andra världskriget så kan man läsa mycket mer om de fruktansvärda åren. Alltid finns det något nytt att lära. Som vanlig var karaktärerna och miljöerna suveränt gestaltade, och faktadelen i slutet av boken var som vanligt väldig lärorik. Både för barn och vuxna. Det är märkligt att ingen upptäckt hur intressanta Kim M. Kimselius böcker vore att filma. Filmerna skulle både bli spännande och viktiga eftersom de har med verkliga händelser i historien att göra. Snart ska jag läsa nästa del om Theo och Ramona och undrar om den kan vara ännu bättre än denna. Men Kim M. Kimselius slutar aldrig att överraska, så det är stor chans att den är det. Problemet är att högsta betyget är fem och jag kan inte sätta högre, så det får bli som i småskolan när fröken satte guldstjärnor i kanten när man presterat bättre än bra."

Jättekul att få ett sådant fint omdöme om På liv och död i andra världskrigets skugga! Får höra så mycket positivt om mina båda böcker om andra världskriget. Det känns väldigt skönt, eftersom jag slet otroligt mycket för att göra båda dessa böcker och få dem klara i tid.

Här kan du läsa SMAKPROV ur På liv och död i andra världskrigets skugga.

Här kan du läsa SMAKPROV ur På flykt från andra världskrigets fasa.

Nå, vad tyckte du, var det inte en fantastiskt bra recension?