Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 28 januari 2012

Boktips: Imorgon när kriget kom av John Marsden

Imorgon när kriget kom är en mycket bra och väldigt annorlunda bok som jag sträckläste! Har aldrig läst någon liknande bok, berättelsen är så annorlunda och mycket spännande.

Sju ungdomar ger sig ut för att leva vildmarksliv under några dagar. När de kommer tillbaka till civilisationen gör de en hemsk upptäckt: husen är tomma, hundarna döda, strömmen är borta och telefonerna har slutat fungera. Snart klarnar bilden: deras hemstad har invaderats av en fiendehär och deras föräldrar och vänner har blivit tillfångatagna. Nu måste de fly.
  De drar sig tillbaka till den undangömda dalgång som kallas Helvetet. Där bildar de en gerillagrupp för att göra motstånd mot ockupationsmakten.
  Ett spännande och skrämmande scenario av krig och motstånd, där läsaren möter den enskilda människans förändring och utsatta position i en krissituation. 

I morgon när kriget kom är den första delen av sju i John Marsdens gastkramande serie om en grupp unga människors kamp för överlevnad i en värld som är för alltid förändrad. 

Läs även: När natten är som mörkast (2:a boken), Den tredje dagens kyla (3:e boken), Nu är mörkrets tid (4:e boken), Så grydde hämndens timme (5:e boken), I skymningens land (6:e boken), På andra sidan gryningen (7:e boken).

Här hittar du John Marsdens hemsida med samtliga hans titlar, som alla är lika läsvärda!

Ja, nu har du några spännande böcker framför dig. Kanske du bara hittar de svenska titlarna på biblioteket eller på Bokbörsen. Önskar jag hade den här serien oläst, för den är otroligt bra och spännande!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

6 kommentarer:

  1. De böckerna är så bra :) jag tror jag har läst hela serien 3 gånger. Har du läst Ellie-trilogin, direkt fortsättning på den där serien?

    SvaraRadera
  2. Hej Författardrömmar
    Förstår att du läst böckerna flera gånger!. Nej, inte ännu, de ligger på min "att-läsa-lista".
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Åh, jag har läst den serien jag vet inte hur många gånger, säkert hundra, sen jag gick i grundskolan. John Marsden är en av mina absoluta favorit författare, boken So much to tell you är också läsvärd, likaså Checkers. Och nu har de gjort en film om första boken, Tomorrow when the war began. Den är inte lika bra som boken, men helt okej ändå.

    SvaraRadera
  4. Hej Terese
    Åh, vad spännande att de har gjort film av den första boken. DEN ska jag se! Nej, en film kan aldrig bli lika bra som boken. Det går bara inte att få med allt i en film, hur mycket de än försöker.
    Tack för tipsen!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Oj, låter som något jag borde få tag i. Kanske kan passa min äldsta tjej... Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    Första delen går inte att få tag på svenska, men på engelska! Vilket säkert är mycket bättre! Hoppas att någon av dina flickor tycker om den!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!