Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 10 maj 2012

Singapore Min födelsedag, shopping, massage och strålande utsikt

Hösten 2011 fick jag förfrågan från Svenska Skolan i Singapore om jag ville komma och föreläsa hos dem. Det lät spännande så jag tackade ja. Tiden rusade iväg och så var det dags att flyga den långa resan till Singapore, ett land jag aldrig tidigare har besökt.

Jag blev mött på flygplatsen av rektorn, Anna, som stod där med en flaska vatten och en banan. Hon vet hur man ska tas emot efter en långflygning! Ovan ser du min första bild av de höga husen i Singapore. Ännu vet jag inte vilket spännande äventyr jag har framför mig, förutom de tre föreläsningar jag ska hålla.

Det här tycker jag är en ovanligt lyckad bild, tagen genom ett taxifönster i en bil som färdas i full fart längst Singapores gator. Anna berättade för mig att detta var Marina Bay, det hotell som hade gett min bloggkompis Marinas blogg sitt namn. Det var även mycket tack vare Marina som jag befann mig i Singapore. Därför blev jag extra glad att jag lyckades föreviga både parishjulet och båten/hotellet i en enda bild.

Vi anlände till min värdfamilj: Cecilia, Markus, Hilda och Ellen. Här är det Jesper, Anna och Cecilia på bild ute på den underbara balkongen med fantastisk utsikt.

Så här vackert var huset jag tillfälligt fick bo i.

När jag tittade ned från balkongen och såg poolen blev jag alldeles lycklig. Om du följt min Mexikoresa vet du hur mycket jag tycker om att bada.

Trots att vi befann oss mitt i Singapore kändes det som om jag bodde inne i en djungel.

Visst ser utsikten från balkongen ljuvlig ut? Lärde mig snabbt att det var mycket varmt och fuktigt och att det regnade varje dag i Singapore.

Nästa morgon möttes jag av 3 skönsjungande vackra damer, det var Cecilia, Hilda och Ellen som sjöng "Ja, må hon leva" och det var många, många år sedan jag väcktes av den sången. Därefter var det dags för morgonpromenad.

Förälskade mig snabbt i den lilla hunden Tia som helst av allt ville vara inomhus resten av sitt liv och tyckte promenaden var kul först när vi började närma oss porten igen. Ett riktigt charmtroll!

Promenaden ringlade sig runt bostadsområdet och jag fick se poolen från andra hållet. Cecilia sa att det säkert gömdes både skorpioner och ormar inne i växtligheten. Jag såg noga till att hålla mig på gångvägarna.

Sedan var det äntligen dags för ett dopp i poolen. Helt underbart! Det var som att kliva ned i ett badkar, ljuvligt varmt! När jag kom upp igen upptäckte jag att jag hade glömt mascaran hemma i Sverige. Bland det första jag köpte var därför mascara, men jag gick osminkad hela födelsedagen eftersom det inte fanns någon tid för att sminka mig.

Det kom en regnskur strax efter vårt dopp i poolen så det blev taxi till shoppingcentret.

Eftersom det var tidigt på morgonen var inte alla butiker öppna och vi var nästan ensamma i de övriga. Här står jag och tittar på kjolar.

I alla lägenheter jag besökte under min Singaporevistelse fanns det rum för hemhjälpen/maiden. I den här butiken sålde de uniformer för maiden.

Cecilia och jag tog fotmassage. Att jag aldrig lär mig att massage INTE är skönt, utan kan göra riktigt ont. Speciellt när benen är trötta efter en långflygning. Detta var ju dagen efter jag hade landat. Men fötterna och benen kändes trots allt lättare när vi var klara. Gick på manikyr också, för första gången i mitt liv. Där höll jag på att bränna upp händerna i ett litet värmeskåp som mina händer sattes in i. Inte visste jag att det skulle vara kall luft som blåste på de nymålade naglarna. Resultatet blev i alla fall bra, när det illröda på händerna hade lagt sig efter en dag.

I Singapore användes paraplyer flitigt, om de inte användes mot regn, så användes de för att skydda sig för solen, som i det här fallet!

Dags för födelsedagslunch i en singaporiansk foodcourt.

Jag fotograferade flitigt åt alla håll för att kunna visa hur det vanliga Singapore såg ut. Här är gatubild utanför foodcourten.

Vi har sådana här matmarknader hemma i köpcentrum också, där man sitter i mitten och äter och det finns fullt av olika restauranger runt om. Här var det vanliga människor som åt och inga turister.

Vad väljer man när man inte vet vad det är man äter, allt såg likadant ut. Här är det fisk, nudlar och grönsaker. Givetvis åt man med pinnar överallt dit vi kom. Tur att jag var van från min Kinaresa!

Efter lunchen gick vi och kikade på de olika frukterna.

Drakfrukten såg spännande ut, rätt god var den också, men jag förälskade mig i mangos och åt bara frukt till frukost hela tiden jag var i Singapore. Precis som jag gör i Sverige, men då är det blåbär och jordgubbar som gäller.

Den här taggiga, roliga frukten lärde jag mig också tycka väldigt mycket om. Jag fick veta namnet, men tyvärr glömde jag av det lika fort.

Alltid spännande att se vad de har för typer av bakverk också. Vi köpte inget.

Sedan bar det iväg till The Latern, ett stort tjusigt hotell. Där mötte vi Anna.

Här fick jag ännu en gång se hotell Marina Bay med sin båt, eller är det ett samurajsvärd, högst upp på de tre hotellbyggnaderna. På andra sidan swimmingpoolen ligger restaurangen där jag strax ska få en glad överraskning.

Utsikt från restaurangen.

Byggnaden ska likna en frukt, som jag senare såg på riktigt och jag måste medge att det var likt. Den ska tydligen lukta mycket illa. Något jag aldrig lade märke till, för den var väl inplastad.

Snälla, goa Anna och Cecilia hade tänkt på allt den här dagen, som var min födelsedag, och in kom en flaska champagne.

Trots att jag inte hade Jan vid min sida njöt jag för fullt av min födelsedag. Men överraskningarna var inte slut ännu. Anna plockade fram en present och servitrisen frågade efter mitt namn och gratulerade mig.

Efter ett tag kom servitrisen, och en person till, in med en liten minitårta och orden "Happy Birthday Kim" skrivet i choklad. Visst är det fint?

Jag glömde min födelsedagspresent på restaurangen, så vi fick ta en taxi tillbaka. Servitrisen mötte oss med paketet och påsen. Här är ett parkeringshus. Här kör man bara in bilen och sedan hissas den upp till den plats där den ska stå.

Nu var det dags att shoppa med Anna i Chinatown. När vi steg ur taxin låg det här vackra templet framför oss.

Så här såg det ut när jag kikade in i templet.

Här låg det kor på templets tak.

Det var spännande att se ett nytt shoppingdistrikt, med helt annat upplägg på gator och varor.

Givetvis fanns det mycket kinesiskt, eftersom det var Chinatown.

Husen var mycket färggranna och vackra.

Blev förvånad över att det inte var mer folk ute och shoppade.

Tillbaka hos min värdfamilj. Här är det Cecilia, som är lärare på svenska skolan, hennes man Markus, Ellen till vänster, hunden Tia i Cecilias famn och Hilda framför pappa. En härlig familj som jag är övertygad om att jag kommer att få se igen, eftersom de är från Blekinge, inte långt ifrån där jag bor! Tänk vad världen är liten! Flickorna har sina skoluniformer på sig. Vill rikta ett stort tack till Cissi med familj som tog emot mig, en helt främmande person, i sitt hem och fick mig att känna mig som en i familjen. TACK!!!

Min födelsedag avslutades med en jättegod middag tillsammans med familjen och det blev tidigt i säng.

Jag har MYCKET mer att berätta om Singapore och många fler vackra bilder att visa dig.

Här kan du läsa mina tidigare inlägg om Singapore:
Föreläsningen i Singapore bokad.
Singapore, min födelsedag, shopping, massage och strålande utsikt
Singapore Sentosa Raffles hotell och Singapore Sling.
Singapore Svenska skolan och nytt boende.
Singapore Sidendistriktet och Orchard Rd.
Singapore, fantastisk utsikt över staden från hotel Marina Bay.
Singapore, Botaniska trädgården, del 1.
Singapore, Botaniska trädgården, del 2.
Singapore. Vandring genom staden, del 1.
Singapore. Vandring genom staden, del 2, Husen.
Singapore. Vandring genom staden, del 3, Kyrkogården.

Här kan du läsa om alla mina andra researchresor runt om i världen: Mexiko, Kina och många fler spännande resmål.

Kramisar Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.