Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 5 december 2012

Begravning, föreläsning, radiosändning och signeringar, en intensiv vecka

Under en mycket intensiv vecka har jag kört 90 mil och varit med om att både hälsa på min 89-årige far, varit på begravning för min moster/extramamma Kajsa, föreläst, varit i radiosändning, signerat i två butiker, lärt känna nya personer och bott på mysiga hotell.

Här signerar jag på Billingska bokhandeln i Höör. Detta var femte året i rad som jag signerar här på skyltsöndagen och det märks att jag har mina trogna fans i Höör med omnejd.

Hela resan började med att jag hälsade på min 89-årige far och hans hund. Pappa har nu skrivit färdigt sin självbiografi "Harry Erikssons äventyrliga liv", som jag håller på att färdigställa för tryck.

Färden fortsatte mot Göteborg och begravning av min extramamma/moster Kajsa. En tung begravning som lättades upp något när jag fick en gåva från min döda moster/extramamma: En ängel. Tänk vad vi känner varandra väl, jag hade köpt en ängel som jag lade på hennes kista. När min mamma dog fick jag en ängel av min moster/extramamma som tröst. När min morbror såg mig lägga ängeln på kistan blev han rörd och tog min hand, sedan stod vi en stund vid kistan och lät känslorna skölja genom oss.

Under min vistelse i Göteborg bodde jag hos mitt barnbarn Frida och tillsammans pluggade vi 3:ans multiplikationtabell. Till slut tror jag den satt där hos henne. Tur att jag kom ihåg den!

Från Göteborg körde jag till Falkenberg och Tullbroskolan där jag föreläste för cirka 150 sjundeklassare. En mycket trevlig skola, med ett helt underbart bibliotek och en mycket trevlig bibliotekarie. Därefter fortsatte jag till det jättemysiga Hwitan Värdshus i Falkenberg, där jag fick ett så här mysigt rum.

Det var väldigt många år sedan jag var i Falkenberg, därför gav jag mig ut på upptäcktsfärd, som jag alltid gör när jag kommer till en för mig ny stad. Här hittade jag en ren, med massor av smårenar. Det var blåsigt och kallt, men jag tog en uppfriskande promenad. Har behov av att röra mig mycket.

Efter den kalla promenaden var det underbart att komma in i den här mysiga atmosfären. Här satt jag ett par timmar, drack te, åt mat och pluggade inför nästa bok om Theo och Ramona.

Den här vackra kopparplåten hade jag vid sidan om mig. Det var väggen till bardisken som var full av vackra kopparmotiv.

Även frukostrummet var en ljuvlig upplevelse. Här fanns så mycket atmosfär att jag kunde ha stannat här för alltid för att skriva.

Den här väggdekorationen tyckte jag var underbar: Vita tallrikar som de hade skvätt brun färg över. Visst är det vackert?

Utanför mitt fönster forsade Ätran fram, fylld till brädden av vatten.

Jag vaknade till en solig, men kall morgon i Falkenberg och körde iväg till Halmstad direkt på morgonen, för att få en så obruten arbetsdag som möjligt. Jag kom fram redan 9.30 och rummet var inte färdigt, så jag gav mig ut på upptäcktsfärd och promenad. Här är det en av stadsportarna och muren runt Halmstad.

Jag passerade Bokia i Halmstad och kikade in. Ulrika Larsson som äger butiken var på väg till Radio för att berätta om min bok Mayafolkets Hemlighet och hon tyckte det var en bra idé om jag följde med till radio. Det gjorde jag. Där träffade jag artisten Bengt som hade råkat ta bort hela sin sång av misstag. Han kikade in i studion och gick därefter ut för att skriva sången på nytt.

Ulrika talade så fint om min bok att det gick rysningar inom mig och när programmet var slut sa programledaren Anna att hon ville läsa boken.
Här kan du lyssna på programmet:
Lyssna: 11.00 - 11.30 fredag 30 nov 2012

Tog en liten extra sväng på väg tillbaka till hotellet, efter en stadig lunchbuffe på en Kinarestaurang. Klockan tickade iväg.

Rummet var klart och jag blev mycket glatt överraskad när jag klev in och fick se det underbara rummet.

Här fanns inte bara en bred säng, ett rejält skrivbord utan också en mysig fåtölj att sitta och läsa research.

På hotellet träffade jag ett trevligt par: Tina och Thomas och vi umgicks vid måltiderna. Det här blev vårt favorithörn. Det var kallt och just här fanns det tre element, vilket gjorde att det blev betydligt varmare.

När man bor på Clarion hotell ingår kvällsbuffe. På det här hotellet var det extra god och riklig mat. Fotot är på chokladpuddingen som vi fick som dessert en kväll. Vacker dekoration och god att äta!

Bilen var parkerad på innergården av hotellet, och, om jag hade vetat hur smalt det var när jag körde in hade jag parkerat utanför, men med infällda backspeglar och is i magen lyckades jag ta mig både in och ut utan att skrapa bilen.

Färden från Halmstad till Hörby gick igenom snöstorm. Speciellt över Hallandsåsen snöade det extra kraftigt och det blev till att ta sats uppför backen. Under min 3 timmars bilfärd såg jag bara en enda plogbil och då körde jag på E6:an och de större vägarna.

Efter en stunds vila var det bara att sätta mig i bilen igen och köra iväg på snöiga vägar till Höör för att signera på Billingska som du såg på första bilden i den här blogginlägget.

Nästa morgon möttes jag av solen. Eftersom de hade varnat för ett stort snöområde som var på väg in, fick jag bråttom att komma iväg hem.

Det var -11 grader och snön hängde i luften. Den här bilden tog jag när jag klev ur bilen hemma i Blekinge. Det var bara att slänga ur väskan, sedan hoppade Jan in i bilen och körde för att hämta hem fler böcker, eftersom han hade fått stora beställningar på mina böcker medan jag varit borta.
Igår snöade det hela natten och dagen. Vi har skottat och skottat, här är mycket snö! Idag sätter jag mig i bilen igen och kör ned till Skåne. Om det inte hade varit för begravningen som kullkastade mina planer hade jag inte åkt hem de här två dagarna, utan stannat kvar i Skåne. Nu blir jag kvar där fram till jul för att köra runt och signera och träffa mina läsare och göra nya, trevliga bekantskaper. Dessutom ska jag föreläsa på Seminarieskolan i Landskrona. Kanske vi ses vid någon av mina signeringar?

Här ser du de signeringstider som är kvar innan jul:
7 december 12.00-14.00 signerar jag mina böcker hos Bokia/Killbergs i Landskrona

8 december 12.00-15.00 signerar jag mina böcker hos Bokia/Killbergs i Helsingborg

12 december 12.00-15.00 signerar jag mina böcker hos Akademibokhandeln Nova Lund

13 december 12.00-16.00 signerar jag mina böcker hos Akademibokhandeln Gleerups i Lund

14 december 12.00-16.00 signerar jag mina böcker hos Killbergs/Bokia i Jägersro/Malmö

15 december 11.00-15.00 signerar jag mina böcker hos Killbergs/Bokia i Burlöv Center, Arlöv/Malmö

16 december 12.00-14.30 signerar jag mina böcker hos Killbergs/Bokia i Center Syd Löddeköpinge

21 december 13.00-15.00 signerar jag mina böcker hos Bokia i Karlskrona. OBS! Detta är sista signeringen för i år, missa inte chansen!

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Den där dagen.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här

2 kommentarer:

  1. Oj,oj vilken intensiv vecka. Ser mycket fram emot att läsa din pappas bok. Sorgligt med begravningen av din moster men det kan ju vara fint ändå, ett "avslut" så att säga.

    Jag är inte avundsjuk på att köra igenom den trånga passagen. Verkligen duktigt av dig att klara det! Du måste haft mycket is i magen ...

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    Jo, jag hade is i magen, men var samtidigt lite rädd, det måste jag medge. Tänk om jag hade fastnat...
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!