Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 11 mars 2013

Egenutgivande författare, framtiden och e-böcker

Det här intressanta inlägget hittade jag hos To Become a Writer. Läs och begrunda!

När det gäller att skriva och sälja böcker, har egenutgivande författare en svår uppgift. Det är mycket som krävs för att producera en bok (skriva, omslag, redigering, författarplattform, sociala medier, marknadsföringsstrategier, etc), Det gäller för egenutgivare att hålla jämna steg med förändringarna i förlagsvärlden. Det händer mycket inom branschen. Här är några av de saker som jag har hört flera gånger under det senaste året:

    
att tryckta böcker dör
    
att Barnes & Noble kommer att vara borta år 2013

    att Amazon kommer att ta över all e-boks publicering
    
och det finns mer ...


Jag tänkte att det skulle vara intressant att ta del av dessa punkter. 

 
Egenutgivande författare och tryckningJag har sagt det förut, och jag säger det igen. Marknaden för pappersböcker är inte död. Ja, vi egenutgivande författare gör huvuddelen av vår försäljning genom e-böcker (USA). Men om du inte ens överväger att trycka upp dina böcker, går du miste om att tjäna pengar och sprida vetskap om dina böcker. Jag pratar inte en om mycket, men det finns pengar att tjäna ...


Låt oss prata om e-boks försäljning i allmänhet. 

Många egenutgivande författare har rapporterat lägre försäljning sedan i somras (2012). Är detta på grund av Amazonas skandal? Eller är det konkurrensen som gör det svårare att sälja böcker? Enligt Dean Wesley Smith är det e-boks försäljningen som börjar plana ut. Han förutser att e-boks försäljningen planar ut till cirka 30% av bokförsäljningen . Det låter inte som att e-böcker kommer att vara framtiden.

Egenutgivande författare och Amazon

Ah, elefanten i rummet. Vad gör vi med Amazon? Jag håller fullständigt med de egenutgivande författare som säger att vi måste publicera där. Absolut. Men jag tror starkare än någonsin att om du inte tittar på andra vägar för att sälja dina böcker, kommer
du att förlora på lång sikt (betoning lång sikt). Det är svårt att säga säkert (eftersom Amazon är slug med sina siffror) men det verkar som de har cirka 50% av den totala e-boks försäljningen. Kobo och iBookstore rapporterar växande försäljning i USA. Vad som är ännu viktigare att notera är att båda gör mycket större framgångar, än Amazon, över hela världen.


Läs hela inlägget här.

Något att fundera över som egenutgivare, eller hur?

Jag har själv publicerat två e-bokstitlar:
Theos Pompeji
och På liv och död i andra världskrigets skugga.














Dessutom håller jag nu på att publicera samtliga 23 böcker som e-böcker. Kostnaden är minimal och det är roligt att kunna erbjuda läsarna en e-bok. Jag tycker själv mycket om e-böcker!

Vad tror du om bokens framtid? Är pappersboken på väg att försvinna, eller är det e-boken som är på väg bort? Eller kommer de att samsas?

Ja, det kan endast framtiden utvisa. Under tiden fortsätter jag att skriva nya böcker!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Många tänkvärdheter, tack för information. Personligen hoppas jag verkligen att inte pappersboken dör ut. Det är ju en KÄNSLA med en sådan som, enligt mig, aldrig går att uppnå med en e-bok även om de är praktiska och har sina fördelar sett ur andra perspektiv.

    Att låta e-böcker och pappersböcker samsas är det bästa, tycker jag. Kan vi inte bestämma att det är så det får bli ;-)

    Ha en fin måndag!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Helena

    Nej, jag hoppas verkligen inte pappersboken försvinner, vad skulle vi då ha i våra bibliotek!

    Klart vi bestämmer att vi ska behålla både pappersboken och e-boken!

    Önskar dig detsamma!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Jag vill ha riktiga böcker. Böcker i papper som doftar och låter :)

    SvaraRadera
  4. Hej Helena
    Ja, fysiska pappersböcker är något alldeles speciellt. Älskar att dofta på mina nytryckta böcker, men även de dammiga böckerna i mitt bibliotek doftar underbart :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!