Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 5 april 2013

Skrivprocess: Hur man bygger upp en bok. "Benet" klart till Persiens Pärla

Mina fingrar har dansat fram i en ivrig dans över tangenterna under de senaste månaderna och idag skrev jag de sista orden på "benet" till Persiens Pärla. Detta är 18:e fristående historiska äventyrsboken om Theo och Ramona. Det har varit otroligt fascinerande att läsa fakta och att försvinna bort i fantasien. Älskade sagoboken Tusen och En natt när jag var liten.

Den här boken handlar om konungarnas kung Kyros II, som byggde upp det stora persiska riket. Men även kung Dareios I är med i handlingen. Två kungar som jag kände har betytt mycket för Persiens historia.

Nu kanske du undrar vad "benet" är för något. Jo, det är så att när jag arbetar fram en bok läser jag först massor av historisk fakta. Det tar ett tag innan jag vet VEM jag ska skriva om, i just den historiska tidsperiod jag har valt. När jag väl har bestämt mig, som t.ex. i den här boken Kyros II och Dareios I, då läser jag fler böcker om bara de personerna, för att få en så sann bild som möjligt.

Under tiden jag läser bygger jag upp boken med hjälp av Gula Lappar. Där skriver jag olika historiska händelser jag vill ha med, men även de ord som ska läggas in i faktadelen i slutet av boken.

När sedan alla böckerna är lästa, alla lapparna är klara då sorterar jag dem och börjar arbeta med dem. I ett skede av det här arbetet såg det ut så här på min arbetsplats:
I det här läget har jag redan betat av en hel del lappar och det här är de som återstår. Allteftersom jag skriver tar jag bort lapparna, en efter en och det blir allt renare på arbetsytan runt datorn. Idag tog jag alltså bort den sista lappen och skrev det sista ordet i "benet".

"Benet" på berättelsen bygger jag upp med de gula lapparna och det är alltså själva bashistorien, det är då jag vräker ur mig berättelsen som jag har gått och bearbetat i mitt huvud under en längre tid.

I det här läget tänker jag inte på stavning och grammatik, jag bara skriver.

Nu ska berättelsen få vila några dagar innan jag plockar fram den och "lägger kött på benet". Det innebär att jag infogar mer miljöskildringar, kläder, etc. Jag kontrollerar även röda tråden, att berättelsen hänger ihop. När jag är klar med mitt arbete, då "bryter jag om" boken. Det innebär att jag gör helt färdiga boksidor av texten. Därefter skickar boken på korrekturläsning hos mina lektörer.

Tro nu inte att jag sitter och rullar tummarna och väntar på att få tillbaka manuset. Nej då, jag har många böcker på gång samtidigt och så fort jag har fått ur mig Persiens Pärla tar jag itu med någon annan av alla de påbörjade böcker som finns i min dator.

Med andra ord kommer det många fler Kimselius-böcker! Bland annat kommer spökboken Spöket på Stora Mossen ut under våren, det har du väl inte missat?

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Läs mer om Persiens Pärla.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester. 

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

4 kommentarer:

  1. Hej Kim!
    Det är alltid intressant att läsa om hur du arbetar fram dina böcker.
    Du ger bra tips, både rent praktiska och grammatiska som jag tar till mig. Din bok "Att skriva med glädje" har jag gjort reklam för i den skrivcirkel jag går. Jag lär mig mer och övar mycket. Vi har skrivit dialoger, karaktärer, miljöbeskrivningar. Inte alltid så lätt, men så roligt när man lyckats! Fortsätt uppmuntra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Astrid
    Tack snälla för din fina kommentar. Blir mycket glad. Det är härligt att höra att mina inlägg uppskattas!
    Roligt att höra att du tycker så mycket om min bok att du marknadsför den, stort tack! Har du lyckats övertala någon att köpa den?
    Det är spännande att höra hur det går för dig med ditt skrivande. Fortsätt berätta!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tror att någon har köpt boken. Några var riktigt intresserade och skrev upp titeln.
    Kram
    Astrid

    SvaraRadera
  4. Hej Astrid
    Det låter jättebra! Du är en pärla!
    Kramar från Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!