Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 21 april 2013

Vet du vad en Blurb är?

Vet du vad en blurb är? Det är något många bokförlag använder sig av i sin marknadsföring. Här får du veta vad en blurb är!

En blurb är ett citat som numera allt oftare ses på både fram- och baksida hos nya böcker. Citatet kommer ofta från en recension från en tidning, en blogg eller en författarkollega.  

I Svensk Bokhandels tidning hittade jag en liten intressant notis om blurb:
En blurb utan täckning
Vi har skrivit om det förut, hur Bonnierförlaget Forum använde en och samma blurb, "En välskriven och tänkvärd bok" på tre olika bokomslag i Vårens böcker 2007. Källan angavs vara DN, men efterforskningar visade att formgivaren hade hittat på citatet själv och sedan glömt att ta bort det.
Nu verkar det ha hänt igen. På Linda Howards Spårlöst försvunnen, som ges ut av nya Bonnierförlaget Fenix, står det: "En härlig spänningsroman av bästa märke." Källa Svensk Bokhandel. Vilket är märkligt med tanke på att vi aldrig har recenserat en bok!

Ja, så där kan det faktiskt gå till, att bokförlagen gör falsk marknadsföring, men det kanske inte är något som förvånar dig, eller?

Mitt namn har också använts i en blurb:




Det var till Jonna Berggrens bok Isporten, som jag bloggade om här. Det är också från inlägget som blurben är hämtad.

Så här skrev jag om boken, som då hade ett helt annat omslag, föredrar det nya omslaget, som är klart mycket bättre.
Måste berätta om Jonna Berggrens bok Isporten som jag slukat. En suverän bok som jag varmt rekommenderar. Mycket bra språk, spännande och en annorlunda berättelser gör den till en given bästsäljare, om den kommit ut på ett stort förlag... Nu kommer den ut på ett litet mindre förlag, men har ändå bästsäljarkvalité. Missa inte att läsa denna bok, lovar att du får en givande lässtund, om du fortfarande är ung i sinnet!


 Ja, nu vet du vad en blurb är och hur den ser ut!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 23 böcker. Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!