Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 14 juni 2013

Skrivtips och marknadsföringstips för dig som skriver ungdomsböcker

Det här är mycket intressant läsning, fem tips som hjälper dig i ditt författarskap. Det är ungdomsförfattaren Natalie Wright som har lämnat tipsen på The Creative Penns blogg.

1. Lär dig känna din genre
Detta tips gäller för alla skönlitterära författare, men det  tål att upprepas. Läsare har förväntningar på sin älskade genre. Om läsarens förväntningar inte uppfylls, kommer läsaren inte att vara nöjd med berättelsen, även om språket är helt fantastiskt. Besvikna läsare rekommenderar inte boken till sina vänner och ger den inga  5 stjärnor. En missnöjd läsare kan förstöra boken offentligt.

Hur vet du  vad läsaren förväntar av din valda genre? Läs böcker i genren. Många böcker. Läs de välkända förlagens böcker och de mindre förlagens. Läs egenutgivares böcker. Gör en lista på de gemensamma nämnarna för genren, för att avgöra vilka förväntningar en läsare kan ha av genren. 
Jag läste en hel del ungdomsfiction, både av stora förlag och av egenutgivare. En sak som jag har sett med böcker av egenutgivare är att författaren har missförstått genren. Till exempel har jag stött egenutgivares böcker som kategoriseras som tonårsbok, men med en vuxen eller ett barn som huvudperson, snarare än en tonåring. Som läsare känns det inte bra! Läsaren blir omedelbart osäker på vad boken är tänkt att vara. "Jag trodde att detta var en tonårsbok, men huvudpersonen är tjugofem." Det här är ett exempel på en författare som inte förstår läsarens förväntningar på genren.Känn din genre och uppfyll läsarnas förväntningar, för att förbättra dina chanser att  tillfredsställa läsarna.

2. Lär känna din målgrupp
Lär känna läsarna till din berättelse innan du skriver boken. Om din bok är riktad till 11-14 åringar, blir det att en annan bok än om den är riktad på att 16-19 åringar. Tänk på din målgrupp. Vem är din idealläsare? Pojke? Flicka? Ålder? Vad är barnets andra intressen? Om du skapar en berättelse med ett specifikt mål i åtanke, kommer det att göra marknadsföringen av din roman betydligt enklare. 

På tal om marknadsföring, se till att du riktar din marknadsföring till din specifika målgrupp. Om du gästbloggar om din bok, fokusera på bloggar dedikerade till tonårsfiction. Jag har lärt mig detta den hårda vägen, och slösat bort värdefull tid och pengar i processen. Det är ett slöseri med kraft för att försöka "sälja" mina unga vuxna paranormala fantasy böcker till medelålders människor som läser enbart litterär fiktion eller romaner. Fokusera dina ansträngningar på bloggar som tillgodoser tonårsfiction. 
 
3. Känn till reglerna för tonårsböcker
 
Vuxna läsa vad de vill utan att behöva ett godkännande av sitt bokköp eller biblioteketlån. Tonåringar är ofta föremål för någon form av vuxencensur. När det gäller att köpa böcker, är det inte många tonåringar som själva får bestämma vilka böcker de ska köpa utan behöver föräldrarnas godkännande. En bibliotekarie kommer att köpa de böcker som hon vill lägga till samlingen, men måste ofta noga överväga sina inköp.

Författare behöver hålla dessa "grindvaktare" i åtanke. Låt mig illustrera med en lärdom från min egen erfarenhet. När jag publicerade min första roman, Emilys hus, det gjorde jag inte tillräckligt beakta gatekeeper faktorn. Jag skrev dialogen mellan min tonårskaraktärer som jag hade "hört" dem tala i mitt huvud - och på det sätt som jag och mina vänner pratade när vi gick i gymnasiet, dvs grova ord.

Jag fick några invändningar mot språket från tonårsläsare.Kommentarer kom från vuxna. Föräldrar protesterade mot att en enda användning av "F" ordet (vid en punkt där MC  sa "Vad f ***?) Var olämpligt. Bibliotekarier sa att de inte kunde köpa in boken till tonårsavdelningen eftersom föräldrarna skulle klaga.


Min lösning? Jag engagerade min bloggpublik och gjorde ett tävling av att hitta färgstarka, men språkligt bra ord, för att ersätta de felande orden och fraserna. Jag släppte sedan en ny upplaga. Varför? Eftersom min målgrupp för boken är barn i åldern 11-14, och jag inte vill att boken ska undanhållas dem, bara för att deras föräldrar / lärare / bibliotekarier tycker att det är kränkande för dem att läsa.

Detta leder oss tillbaka till Tips 2. Om jag hade tänkt tillräckligt  mycket på min publik när jag skrev boken, skulle jag ha insett att det inte var så smart att använda "F" ord, ens en gång, i en bok som var avsedd för barn.Vi vill att våra böcker ska nå ut till största möjliga publik. Om du skriver för tonåringar eller yngre, måste du vara medveten om vad som passar sig för just den åldern.  

4. Känn dig själv!

Ingen kan bättre än ungdomar hitta våra brister och fel. När det gäller de sociala medierna och vårt skrivande fungerar det bäst att vara sig själv.

    "Var dig själv. Alla andra är redan upptagna "-. Oscar WildeSaken är den, att när du skriver för tonåringar, kan det vara frestande att försöka vara cool eller försöker passa in bland ungdomarna. Du kanske försöker skriva trendiga dialoger för dina karaktärer, eller peta in populära ungdomskulturer i skrivandet. Kanske du försöker spela en roll på sociala medier för att vinna fler fans.
Du behöver inte försöka spela en roll för att bli en framgångsrik författare. Om du tittar på intervjuer av de tre mest kommersiellt framgångsrika författare för ungdomar genom tiderna - JK Rowling, Stephenie Myers, och Suzanne Collins - kommer du inte att hitta något konstlat hos dem. De skriver de berättelser som de vill skriva. Inte en enda av dem försöker vara något annan än vad hon är.


Och deras fans älskar dem!Inte för att de är supercoola kvinnor, utan för att de skriver supercoola berättelser. (De kan vara supercoola kvinnor för det.)Om du gräver i ditt förflutna, kan du komma i kontakt med tonåringen inom dig. Använd din fantasi och fråga henne vad hon var orolig eller rädd för, eller vad hon ville ha mer än något annat. Om du kanalisera denna tonårsversion av dig kan du använda dig av det i din berättelse -  - du hittar din autentiska tonårsröst. Den autentiska författarens röst är oemotståndlig för läsarna, oavsett om läsarna är tonåringar eller vuxna.

5. Bjud på dig själv!

Detta marknadsföringstips kan gå  emot vad du har läs i någon bok om författarmarknadsföringstips . Experter på Sociala medier varnar oss ofta "Prata inte om dig själv." De föreslår istället att du delar tips och information som kan vara till nytta för andra.Goda råd. Ändå. . .Jag kan inte uttala mig angående marknadsföring för vuxna, men ungdomar vill lära känna författaren. Var beredd att dela med dig av dig själv.Jag menar inte en 24-timmars Twitteruppdateringar om din bok och var man kan köpa den. Ständiga inlägg som skriker "Köp min bok!" kommer att resultera i en massflykt av följare.


Om du har lyckats hitta en läsare som tycker om ditt skrivande tillräckligt bra för att jaga dina Twitterinlägg, eller hittar dig på Facebook och tryckt på Gilla-knappen, då vill de veta mer om dig - som person. De är nyfikna på människan bakom orden.Ett exempel på en författare som framgångsrikt använder sociala medier för att engagera sina läsare, är Maggie StiefvaterMaggie bloggar inte om skrivtips (åtminstone inte ofta), eftersom hennes blogg ägnas åt läsarna, inte andra författare. Hennes Facebook-inlägg fylls inte enbart med "köp-min-bok" länkar.

Maggie delar med sig av sitt liv, från den gigantiska majs hon såg på sin boksigneringsturné till en video av henne när hon spelar säckpipa. Maggie började
förstås med att skriva fantastiska historier. Hennes fans följer henne på sociala medier för att lära sig mer om henne och hennes böcker, och det drar Maggie nytta av.


Om du studerar Maggie Stiefvater sociala medier tillräckligt länge, kommer du att se att hon har bemästrat # 4 tips ovan. Hon är äkta, och det märks. Maggie är bara Maggie och hennes läsare älskar henne för det.


Vad är unikt med dig? Vilka andra talanger, förutom att skriva, besitter
du ? Hur kan du dela med dig och skapa din egen grupp av trogna fans och anhängare?

Du kan läsa inlägget i sin helhet på The Creative Penns hemsida

Instämmer i ovanstående ord. Var dig själv! Bli den du skriver om, gå in i karaktärerna, minns hur det var när du var tonåring och skriv från hjärtat!

Lycka till med dina berättelser!

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg.
Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget.
Välkommen tillbaka!

I min skrivbok Att skriva med glädje hittar du många tips och råd om skrivandet!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

2 kommentarer:

  1. Tack generösa Kim! Det gav mycket att tänka på :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva
    Tack! Äsch, det där kunde du, det vet jag efter att ha läst dina böcker!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!