Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 4 juli 2013

E-böcker av Kim M. Kimselius

Eftersom jag själv läser e-böcker är jag mån om att samtliga mina böcker ska komma ut som e-böcker och det är nu på gång.

Här ser du de titlar som hittills har kommit ut som e-böcker:

Ladda ned e-boken Svarta Döden.

Läs Smakprov ur Svarta Döden.

Beskrivning av boken:
Det är Pestens år 1348 i Florens. Pesten utplånar allt i sin väg och lämnar byar och städer öde. Det är en ohygglig katastrof som drabbar Europa.

Theo och Ramona förflyttas i tiden och hamnar mitt i den pestsjuka staden. Där träffar de Minette som bär på en stor hemlighet. När hon till slut avslöjar den för Theo och Ramona, är det något så fruktansvärt att de knappt tror det är sant. De inser att de måste ta sig därifrån så fort de kan. Deras flykt gör att de till slut står öga mot öga med SVARTA DÖDEN!

"Miljöer och händelser känns obehagligt trovärdiga... Spänningen hålls på topp genom hela boken." BIF, bibliotekarie Ulrika Thorbjörnsson

"Svarta Döden griper tag i läsaren." BTJ, Thomas Storn

"Man kan inte lägga den ifrån sig." BLT, Hanna Josefsson




Ladda ned e-boken Att skriva med glädje.

Läs Smakprov ur Att skriva med glädje.

Beskrivning av boken:
Med en dunderdebut: 11.000 böcker sålda på en vecka, 26 böcker utgivna och 16 år som författare, vet Kim M. Kimselius hur man skriver en bok.

Här delar hon generöst med sig av sina kunskaper i en glädjefylld bok där hon berättar om allt, från första början till färdig bok.

En bok som gör det möjligt för alla att skriva, på ett roligt och inspirerande sätt!

"Skriv direkt från hjärtat!" uppmanar Kim, och det är precis det hon har gjort!

"Kim skriver om hur viktig gestaltning är, och själv är hon suverän på det. En inspirerande bok för den som vill lära sig att själv skriva böcker." Författarcoachen Kristina Simar

"Den här boken om att skriva är verkligen jättebra, både heltäckande och detaljrik. Går att läsa styckvis och ger många roliga råd och ovanliga ingångar. Jag arbetar som bibliotekarie och kommer att använda den när jag gör skrivövningar med barn - samtidigt är den tillräckligt lättläst så att jag kan rekommendera dem att läsa den själva!" Bibliotekarie Erika

"Här finner vi enkla instruktioner för den som vill lära sig att skriva populära berättelser. --- Författaren bjuder på inspiration för att komma loss och ger goda råd till den som vill marknadsföra sig själv som författare." BTJ, Maria Nyman

"Jag blev oerhört sugen på att sätta mig och skriva för varje stycke jag läste --- Älskar du själv att skriva så ska du definitivt läsa den här boken. Jag kommer att återvända till Att skriva med glädje många gånger! :-)" Författare Eva Holmqvist



Ladda ned e-boken Vikingaträl.

Läs Smakprov ur Vikingaträl.

Beskrivning av boken:
Ovädret är över Theo och Ramona innan de hinner reagera och plötsligt ligger de i vattnet tillsammans med sin hund Pluto.

Innan Theo dras ned under vattnet ser han en märklig syn, ett stort skepp med ett fyrkantigt rött segel och en drake i svart på seglet. Runda mönstrade färggranna sköldar på utsidan av båten, i fören sticker ett stort ondskefullt drakhuvud upp! Ett vikingaskepp!

Theo och Ramona inser att den lugna fisketuren har bytts ut till något betydligt farligare. De har förflyttas i tiden, till 900-talet och vikingatiden. Nu börjar en kamp på liv och död.

"Ofta blir berättelserna så spännande att läsaren har svårt att tro att de faktiskt bygger på historiska händelser." Sydöstran

"Författaren varvar historiska fakta med fantasifull fiktion och skapar en fascinerande brokig och spänningsladdad vävnad, som läsaren inte kan ta ögonen ifrån förrän de sista trådarna vävts samman." BTJ, lektör Lars Rask

"Det som gör Kim Kimselius böcker speciella är att de tilltalar både vuxna och ungdomar." BLT



Ladda ned e-boken Mysrys.

Läs Smakprov ur Mysrys.

Beskrivning av boken:
Kryp ned under filten och följ med på en spännande resa genom Kim M. Kimselius noveller. Här möter du både glädje, sorg och berättelser om andar.

En bok som både är mysig och ryslig att läsa! Den här boken lämnar inte någon oberörd.

Många läsare har fascinerats av Kims historiska äventyrsböcker. I denna novellsamling kommer du Kim närmare än du har gjort i någon annan av hennes böcker.

"Känner du mig?" börjar Kim med att fråga. Efter att ha läst denna novellsamling lovar jag dig att du har lärt känna både författaren, hennes flödande berättarglädje och sprudlande livsglädje.

"En bok som gjord för att avnjutas i soffan med en mysig filt, en varm kopp te och kanske någon att hålla i handen. Känn de kalla kårarna uppför ryggen och släck inte lampan ikväll."Lektör Ingela Svensson

"Vill bara säga, att jag alltså är imponerad av, inte bara dina berättelser som sådana, utan även av ditt mycket flödande och spänstiga språk!" Carsten Palmer Schale



Ladda ned e-boken Den där Dagen.

Läs Smakprov ur Den där dagen.

Beskrivning av boken:
Angelica är med om en fruktansvärd upplevelse, som för all framtid förändrar hennes liv. Hon bryter kontakten med alla hon känner och går in i sig själv. Till slut står hon inte ut längre och fattar ett beslut: Hon ska berätta! Hon ska hämnas, på sitt alldeles egna sätt. Angelica sätter sig ned och börjar skriva:

"Jag har försökt att glömma det som har hänt. Jag har försökt att intala mig, att du säkert inte skulle ta illa vid dig. Att du skulle tro på mig och förstå. Men jag kan inte glömma det som hände den där dagen, därför har jag bestämt mig för att..."

Det här är berättelsen om en tonårsflickas tysta rop på hjälp.

"En bok jag sträckläste en kväll ända till mitt i natten, jag bara inte kunde lägga den ifrån mig. Detta var ännu en bok av Kim M. Kimselius som jag älskade, hon gör mig aldrig besviken med sina underbara böcker. Hennes sätt att skriva gör att jag lever mig in i berättelsen, jag glömmer tid och rum och kan läsa tills ögonen säger ifrån att nu måste vi få vila lite. Efter att jag läst Kims böcker måste jag bearbeta dem, och händelserna sitter kvar i mitt minne. Det är så en bok ska vara, man ska minnas det man läst länge, länge. Som vanligt var detta en helt underbar, men också en mycket tragisk och gripande roman." Författarcoach Kristina Simar

"En av de bästa böcker jag har läst! Blev så berörd, och har tänkt så mycket på den." Jessica Bengtsson

"Jag blev mycket gripen av boken, fick då och då lägga ifrån mig den, för att låta den smälta in i mig. Språket du använder är underbart, känsligt och flyter lätt med handlingen." Astrid
"Berättelsen drar läsaren med sig och spänningen stiger. När, var, hur ska det hända? Och det händer! --- Många tjejer behöver en sådan här berättelse..." BTJ, lektör Ulla Britt Westelius


Ladda ned e-boken På flykt från andra världskrigets fasa.

Läs Smakprov ur På flykt från andra världskrigets fasa.

Beskrivning av boken:
Mitt i ett brinnande krig hamnar Theo och Ramona när de förflyttas i tiden till ett ockuperat Frankrike under andra världskriget.
 

Tyskarna sänder många av landets invånare till koncentrationsläger. Motståndsrörelsen mot de tyska soldaterna växer sig allt starkare. Theo och Ramona har inget annat val än att själva ge sig in i kampen, med stor risk att till slut förlora sina egna liv.

 En rafflande bok som skildrar andra världskriget i ett ockuperat land: motståndsrörelsens kamp, judarnas öden, händelsen i Vélodrome d´Hiver, nedskjutna flygare, samt de franska invånarnas liv. Boken beskriver även många av andra världskrigets händelser genom de olika personernas upplevelser.

 En ruskigt fascinerande historisk äventyrsbok, som avslutas med en gedigen faktadel om andra världskriget.

"Den bästa bok Kim har skrivit." Harry Eriksson

"Man sitter som på nålar ända till sista sidan." Ingela Svensson

"Det här är en av Kims bästa böcker hittills!" Kristina Fridensköld

"Kim har faktiskt överträffat sig själv!...Hon har funnit en ny vinkel i tidsresandet som är en riktig nervkittlare... LÄÄÄÄÄS!!!" Annelie Nilsson



Ladda ned e-boken Back to Pompeii

Läs utdrag ur Back to Pompeii

Beskrivning av boken:
Ramona can hardly believe her eyes! She stares at Theo and a sense of dread starts to well up inside her. What began as an eagerly-awaited scholl trip to Italy has now turned into a nightmare.
 

The class has just visited the museum i Pompeii, the ruined Roman city that was buried beneath volcanic ash when Mount Vesuvius erupted nearly two thousand years ago. Ramona is feeling queasy from looking at the casts of people who died in the eruption that destroyed the city. Suddenly, a strange sensation comes över her and she sits down to rest. Within minutes, she falls into a deep sleep.
 

When she wakes up, she finds that everything is different. Pompeii is no longer in ruins. The city is bustling with life and Ramona realises that this is Pompeii before the eruption! She also knows that Vesuvius will soon undergo a terrifying transformation. Glowing lava and chocking hot ash will come raining down and bury the entire city and its inhabitants. Will she and Theo be able to get away in time? Ramona has no idea when the volcano will erupt. It could happen in a hundred years´ time. in ten years or in ten minutes...

Back to Pompeii is Kim M. Kimselius' first book. It has enjoyed great success and been translated into many languages and is popular with readers of all ages. Kimselius skilfully brings the history of Pompeii to life and takes the readers on a thrilling journey back in time. It's a book you won't want to put down!


Back to Pompeii was voted one of the best youth books of 2009 by booksellers on Iceland.



Ladda ned e-boken Theos Pompeji

Läs Smakprov ur Theos Pompeji

Beskrivning av boken:
Här kan du lära dig mer om Theos liv i Pompeji innan han träffar Ramona. Du får även träffa de historiska personerna Plinius den yngre och Plinius den äldre. Tycker du om vulkaner, vulkanutbrott eller att läsa om slavar, är detta boken för dig! En augustimorgon år 79, i staden Pompeji vid vulkanen Vesuvius, blir Theo vittne till något som förändrar hans liv för all framtid. Upplevelsen för honom till en sierska som uttalar en spådom, som gör att Theo kastar sig handlöst in i nya skrämmande händelser. Allt för att undvika det katastrofala öde som väntar. En fascinerande bok om Theos liv i Pompeji, som vävs ihop med romartidens historia. Här får du följa de dramatiska händelser som formar Theo till den person han är när han möter Ramona. En bok fylld av nervpirrande äventyr i väntan på vulkanutbrottet som förintar Pompeji. En fängslande historia, där ödet spelar en stor roll.



Ladda ned e-boken På liv och död i andra världskrigets skugga

Läs Smakprov ur På liv och död i andra världskrigets skugga

Beskrivning av boken:
En judestjärna kastar Theo och Ramona in i andra världskrigets fasor. Till deras förvåning har någon annan rest med dem i tiden. En person som ställer till det rejält för dem i sin okunnighet om tidsresor. De hamnar direkt i allvarliga svårigheter, som bara har en enda utväg: Döden!

En fängslande bok som skildrar andra världskriget från olika sidor: en tysk familj, gömda personer, samt judar i koncentrationsläger. Boken beskriver även många av andra världskrigets händelser genom de olika personernas upplevelser. En ohyggligt spännande historisk äventyrsbok om andra världskriget, som avslutas med en gedigen faktadel.

"Författaren väver skickligt ihop olika levnadsöden... genom att beskriva händelserna från olika sidor, t.ex. den tyska familjen eller judarna i koncentrationslägren, får man en översikt som skapar perspektiv och ger boken en extra dimension." BTJ lektör Agneta Blomgren

"Denna bok var kusligt bra... Som vanligt var karaktärerna och miljöerna suveränt gestaltade." Kristina Simars bokblogg


Nu har du både pappersbok och e-bok att läsa av många titlar. Fler är på gång!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!