Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 12 september 2013

Läsarnas fantasi blev en bok Månstenen av Kim M Kimselius

Tidningen BLT hade den 6 augusti 2013, en fin artikel om mig och min nya bok Månstenen. Nedan kan du läsa artikeln av journalisten Karin Sjögren i sin helhet.



Läsarnas fantasi blev en bok
Hon hade inga planer på att skriva en fantasyserie. Men läsarna ville annat. Nu växer Kim M. Kimselius bokutgivning i hög takt.

Författaren Kim M. Kimselius har just återvänt till Blekinge från sin skrivarstuga i Skåne.

-Jag fick skynda på arbetet i slutet. Om två veckor ska jag få hem en valp därför fick jag se till att bli klar, säger Kim.

Hon är just färdig med boken, Månstenen, som egentligen aldrig skulle ha skrivits. Kim har en långsiktig planering över romanidéer som ligger och väntar i skrivbordslådan. En rad destinationer för karaktärerna Theo och Ramona, som gör tidsresor till olika historiska epoker och platser.

-Många av mina läsare har tjatat på mig att skriva en bok som är mer åt fantasyhållet. Det har dock inte passat in, eftersom serien om Theo och Ramona bygger på historisk fakta.

Sådde ett frö
Tanken på fantasy sådde ändå ett frö i Kims medvetande och inspirationen växte. Bara för skojs skull skrev hon några kapitel som hon publicerade på sin blogg. Plötsligt växte projektet, påhejat av fansen. Snart var det oundvikligt att Månstenen skulle bli en bok. Det kommer till och med att bli en helt ny äventyrsserie.

-Jag vill ha en dialog med mina läsare. Det är dem jag lever på. Även om jag skriver för mig själv inspirerar de mig med idéer.

Hennes huvudkaraktärer Ramona och Theo har följt med i 16 år, och är välbekanta för både yngre och vuxna läsare.

-Jag fick mejl från en läsare som började följa mina böcker när hon var tolv och då såg karaktärerna som sina jämnåriga. Vilket hon fortfarande upplever nu när hon är 22.

Utvecklats till vänskap
Några läsarkommentarer har med åren utvecklats till vänskaper. Till exempel Roxana Kaboli, som numera hjälper till med korrekturläsning och gjorde en del på-fältet-research till senaste boken, Persiens Pärla.

-Hennes far hjälpte till att kontrollera fakta i den färdiga boken. Roxana tyckte att boken fångade den persiska känslan exakt. Det betydde mycket för mig.

Istället för att se författarskapet som någonting ett ensamt geni sysslar med, helt avskärmad från världen, ger Kim en bild av arbetet som lustfyllt och socialt.

-När jag är på bokmässan och liknande, hör jag skribenter som klagar på att det inte är kul att skriva, utan bara jobbigt. Då tänker jag: ”Varför gör du det då?”. Jag skriver för att jag tycker det är roligt. Slutar jag tycka det är kul, då slutar jag skriva.

Fakta Kim M. Kimselius
Från: Göteborg
Bor: I Eringsboda
Aktuell: Med de nyutkomna romanerna Spöket på Stora Mossen och Persiens Pärla. Sistnämnda bok är den 18:e fristående historiska äventyrsboken om karaktärerna Theo och Ramona. I september släpps första delen i en ny serie om äventyrsduon: Månstenen.

Kul fakta. Debuten Tillbaka till Pompeji (1997), den första boken om Theo och Ramona, sålde i 11.000 exemplar första veckan.


Tack Karin för en fin artikel!

Hoppas du tyckte det var kul att få ta del av tidningsartikeln :-) 

Här kan du läsa om min Berner Sennenvalp Tudor som nu har bott hos oss ett tag!

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!