Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 10 juli 2014

Kom igång med Twitter

Kom igång med Twitter

När mina vänner i början försökte få mig att gå med i Twitter svarade jag: "Jag kan aldrig skriva så korta inlägg som 140 tecken, jag är van att skriva böcker."

Ändå lyckades de övertala mig att gå med. Det har jag inte ångrat en enda gång. Här har jag fått många nya vänner som jag även har träffat i verkliga livet efter att ha lärt känna dem på Twitter. Här finns #boktwitt där vi är en grupp bokälskare som läser samma bok och sedan pratar om den på twitter.

På twitter kan jag slänga ut en fråga, om i stort sett vad som helst, och få svar, antingen det gäller mattips eller teknisk hjälp.

Vad är då Twitter?
Twitter (engelska för ’kvitter’ eller ’kvittra’) är en social nätverkstjänst och mikroblogg där man skriver meddelanden, så kallade tweets, med en begränsning på 140 tecken. Dessa visas öppet på användarens profilsida. Användare kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ”att följa” (engelska follow), en prenumerant kallas ”följare” (engelska follower). Alla användare kan skicka (tweeta eller twittra) och läsa tweets via Twitters webbplats, men många väljer istället att utnyttja tredjepartsapplikationer, då dessa är anpassade för att fungera exempelvis i en mobiltelefon, eller som fristående program som ger bättre överblick än webben gör. Det kostar ingenting att använda Twitter, men telefonoperatörskostnader kan förekomma om man exempelvis väljer att skicka och läsa tweets via SMS. Twitters högkvarter ligger i San Francisco, men kontor och serverhallar finns även i San Antonio, Texas och Boston.

Sedan Twitter skapades av Jack Dorsey i mars 2006 och sjösattes i juli samma år, har tjänsten fått 200 miljoner registrerade användare världen över (september 2011). Av dessa är det hälften (100 miljoner) som loggar in på sitt konto minst en gång i månaden, medan 50 miljoner gör det dagligen (september 2011) Under 2010 skickades 25 miljarder tweets.

Utöver vanliga privatpersoner använder många företag, webbplatser, artister och organisationer Twitter som ett sätt att nå ut till sina användare, kunder och fans. Tjänsten fick stor uppmärksamhet under presidentvalet i USA 2008 då presidentkandidaten Barack Obamas valkampanj använde Twitter och andra sociala medier för att nå ut till sina väljare. Twitter har också varit ett verktyg för regimkritiker i totalitära regimer att kommunicera med omvärlden, samt under naturkatastrofer, konflikter och dylikt då privatpersoner på plats direkt kunnat rapportera om händelseutvecklingen.

Twitter TT
Twitter finns i stora delar av Nordamerika, Sydamerika, Europa, Oceanien. Det finns också i Sydafrika, Indien, Ryssland och yttligare några länder. (från Wikipedia)


Kom igång med Twitter
Det är mycket lätt att komma igång med twitter. Gå in på Twitter.com Fyll i namn, emejl och lösenord, sedan är du igång. Tänk på att du inte kan ha mellanrum mellan ditt namn. Det här är min twitteradress https://twitter.com/KimMKimselius Du kan börja med att följa mig om du vill.

Det gäller att ha någon att följa och någon som följer dig för att twitter ska bli kul. Kika in på olika personers konton och se vilka du vill följa.

Lägg upp din profil, koppla den mot din mobil så att du lätt kan twittra från mobilen genom att ladda ned en Twitter-app. Du kan också länka dina twitterinlägg vidare till facebook.

När du skriver kan du använda dig av hashtagg # (Hashtaggar (#) är en typ av tagg som används på bland annat mikrobloggen Twitter sedan 23 augusti 2007 efter ett förslag från Chris Messina. Ordet kommer från det engelska tecknet för (#) som är ”hash” och ordet ”tag” som betyder etikett. På svenska, sedan lång tid, även kallad staket, brädgård eller brädhög.) (från Wikipedia)

Om du använder en hashtagg framför till exempel boktwitt, blir ordet lätt sökbart för alla andra som vill ta del av #boktwitt. Om du vill tipsa om en bra bok kan du ha hashtaggen #boktips och så vidare.

Nu är det bara att sätta igång och twittra.

Lycka till!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!