Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 14 maj 2015

Har du testat ATnotes? Gula lappar på datorn


Jag har tidigare berättat om hur jag arbetar med Gula lappar. Läs nedan.

Bygg upp din berättelse med Gula lappar:
Det är till stor hjälp om du skriver ned dina tankar/idéer i förväg. Det gör du lättast genom att skriva på t.ex. en bunt Post-it-lappar (gula/rosa/grå klisterlappar) som är som små anteckningsblock, jag kallar dem "Gula lappar".

Använd Gula lappar när du bygger upp din berättelse: Skriv ned de idéer som ploppar ut ur ditt huvud, en idé för varje lapp. Tänk i kapitel, händelser, människor, platser och skriv det på lapparna.

Gå igenom lapparna och lägg till mer detaljer på varje lapp, men tänk på att du inte ska skriva hela berättelsen på lapparna, bara stödord. Se också efter att du har en början, mitten och ett slut. Om du tillhör dem som har svårt att avsluta en berättelse, är det noga med att du inte börjar skriva förrän du har kommit på slutet och skrivit ned det på en gul lapp. Annars är det väldigt lätt att du inte kommer vidare i din berättelse.

Sätt upp dina lappar på väggen, sortera dem i den ordning du vill att saker och ting ska hända.

Studera lapparna, flytta om dem om det behövs, ta bort lappar, lägg till lappar, ända till du känner att det har vuxit fram en bra bok/berättelse, med ett härligt slut. Först då är det dags att börja skriva.

Bygg upp din berättelse med ATnotes
Nu kan du göra dina "Gula lappar" direkt i datorn med hjälp av ATnotes. Klicka på namnet så kan du läsa mer hur du gör.

Visst låter det bra?

Trots möjligheten kommer jag att fortsätta bygga upp mina berättelser med vanliga post-it-lappar. Jag sitter ju inte vid datorn när jag läser research, istället använder jag skrivbok och gula lappar.

Hör gärna av dig och berätta om du har använt dig av ATnotes och hur du tyckte det fungerade.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!