Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 9 augusti 2015

Boktips: Månfolkets land av Caroline Hurtig

Månfolkets land av Caroline Hurtig

I min nya skrivbok Att hitta glädje i skrivandet, rekommenderar jag läsarna att bland annat ta en titt på Caroline Hurtigs bok Ödesgudinnans val om man vill skriva fantasy. Eftersom det är en mycket annorlunda fantasybok. Det var i och med den boken jag upptäckte författaren och den magiska värld hon har skapat.

I en dimension bredvid människornas lever och verkar de fem ödesgudinnorna. Spinner livets trådar, vakar, vägleder och styr över alla själars öden. Den vackra fristaden som utgör dimensionen är inte enbart bebodd av gudinnorna utan de delar den med många olika väsen och själar som gjort den till sitt hem. Än så länge har de levt sida vid sida i fred men avskilda och avskurna från varandra. Men allt kan inte fortsätta gå i samma invanda spår och förändringen är nära....

Gudinnan Aria har så länge hon kan minnas levt i dalen där de har sitt tempel. Hon är mild, god och älskar sina själar så mycket att hon är villig att tänja på vissa gränser för att se till att de mår bra och finner sitt öde. Men när hon i en sådan handling vill hjälpa en människosjäl så sker det otänkbara.

Hennes egen själ upptäcker hur livet skulle kunna vara utanför templets väggar, ett liv fullt av kärlek och vänskap. Det dröjer inte länge innan andra får nys om hennes svaghet och hennes liv blir hotat från flera håll på grund av detta och hon tvingas fly. Ett förgörande krig utbryter i dimensionen och hennes själar hamnar i dess mitt. Men ödet är obevekligt och det har en plan för alla... Även gudinnor. 


I Månfolkets land fortsätter berättelsen om gudinnorna, alverna och demonerna. Caroline Hurtig har byggt upp en mycket trovärdig värld. Det känns som om jag skulle kunna resa dit och besöka platserna hon beskriver.

I andra boken får vi följa tvillingarna Vilda och Vilja. De är två helt olika personligheter och Caroline Hurtig har lyckats få fram deras karaktärer på ett mycket bra sätt.

Vilda är precis som sitt namn, vild och oförutsägbar. Hon älskar naturen och har funnit en vän i ett lejon som hon ofta träffar i skogen. Hon berättar om sina innersta tankar, drömmar och fantasier för lejonet. En vän som inte har några ord, men verkar nog så förstående.

Vilja läser och vill utvecklas. Hon kämpar med känslor för en person som aldrig kan besvara dem.

De båda tvillingarna får ett uppdrag av gudinnorna. Kanske kommer de aldrig att kunna återvända hem? Men endast dem två tillsammans är tillräckligt starka för att utföra uppdraget att rädda många av landets invånare. Därför godtar de uppdraget och tar hjälp av demoner.

Armarna knottrar sig av välbehagliga rysningar, när jag tas med i en fantastisk värld där allting är möjligt. Det är bara din fantasin som sätter gränser. I Månfolkets land finns det inga gränser för fantasin, det är bara att följa med på den magiska resan och njuta! En bok jag rekommenderar varmt.

Kärlek, spänning och magi i en värld där ödet styr över alla själar.

Månfolkets land är andra boken i serien Själarnas Öden.




Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!