Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 20 december 2015

Boktips Lönnmördare av Jerker Hultén Fantasy när den är som bäst



Lönnmördare av Jerker Hultén, andra delen i Drakhjärta och Hamnskiftare

Jerker Hultén har gjort det igen, hållit mig trollbunden genom hela boken. Han är enastående skicklig på att bygga upp de olika fantasivärldarna och måla upp en bild för läsaren så att det känns som om man är där.

Jag skulle inte tveka att flytta in hos skogsvättarna vilket dag som helst:
"Vid första anblicken såg den ut som vilken äng som helst, med högt, friskt gräs, vackra blommor och betande får, med den enda skillnaden att den befann sig i änden på en gren, svävande långt, långt ovanför marken. När de kom närmare lade de däremot märke till att det inte alls var någon vanlig fårhage utan att skogsvättarna flätat samman kvistarna längst ut på grenen medan de fortfarande växte, och gräset var inget gräs utan en del av trädets lövverk och blommorna var trädets egna. Till och med skogsvättarnas boningar, vilka hängde som jättelika bollar eller avlånga skatbon runt plattformen, var byggda av sammanflätade, friska grenar och här och var syntes små runda fönster, dörrar i glada färger och till och med en skorsten."

Precis som i första boken, Drakhjärta och Hamnskiftare, andas varje sida magi. Skickligt låter författaren nya personer ana sina magiska krafter, utan att för den skull överdriva.

Allting börjar med att Albin och Veras föräldrar blir förgiftade av en Lönnmördare som stjäl De förlorade själarnas stav. Även stadens borgmästare, Gillis Holme, som även är magiker, blir förgiftad.

Albin, Vera och den lilla draken Lill-Flamma blir tvungna att ge sig ut på jakt efter Lönnmördaren för att hitta motgiftet innan föräldrarna dör. Deras jakt för dem genom hela riket, där de möter fasansfulla monster och skrämmande natur.

Det här är en bok jag hoppas kommer att ligga i många julklappshögar i år. En bok man kan läsa om och om igen, och hela tiden upptäcka nya saker. Läs den!


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Har än så länge bara läst första boken, ska helt klart läsa denna med! ^^

    SvaraRadera
  2. Hej Loui

    Det tycker jag absolut du ska göra, och de andra två också. Det kommer jag att göra. Går inte att sluta läsa.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!