Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 13 februari 2016

Boktips Rött uppror av Pierce Brown

Rött uppror av Pierce Brown

Ibland när man väljer en bok beror det på att många har pratat om den, eller man har läst mycket om den på sociala medier. Den här boken hade jag aldrig hört talas om, aldrig sett nämnas någonstans, ändå fångade titeln och bilden mig. Jag laddade ner boken på Storytel och började lyssna. Sedan gick det inte att sluta.

Det är en lång bok, ändå känns den alldeles för kort när den är slut. Till min glädje fick jag syn på att fortsättningen, Gyllene sonen, fanns inläst. Jag började lyssna på den direkt och håller fortfarande på, för den är på över 17 timmar.

Handlingen utspelar sig i framtiden och börjar med Darrow. Han tillhör de röda och är en ung gruvarbetare i en underjordisk koloni på Mars. Han och hans fru blir bestraffade för att de har gjort något förbjudet. När Darrow blir piskade sjunger hans hustru en förbjuden sång och döms därmed till döden. Det är då det glödande hatet och hämndbegäret vakar inom Darrow.


"Alla människor är inte lika mycket värda", förklarar han. Reslig, imperatorisk, som en örn. "De svaga har svikit er. Enligt dem bör de saktmodiga besitta jorden. De starka bör ta hand om de svaga. Det är demokratins storsinta lögn. Cancern som förgiftade mänskligheten."

Darrows  uppgift är att borra efter helium-3 som är avgörande för att göra planetens yta beboelig för människor. Darrow och de Röda vet att de är mänsklighetens sista hopp. Tills han upptäcker att de lever i en lögn.

Mars yta är både beboelig och bebodd. Där lever människorna i en strikt hierarki, de Gyllene styr och frodas i lyx och överflöd. När Darrow förstår att de Röda är förslavade startas ett Rött uppror. Tillsammans med en grupp rebeller lyckas Darrow både byta identitet och utseende och bli en Gyllene - med målet att infiltrera Akademin där de kommande ledarna utbildas, för att försöka förstöra systemet inifrån...

Det här är en av de bästa fantasyböcker jag har läst på länge. Läs den!!!



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!