Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 20 mars 2016

Boktips Aldrig ensamma av Anna Jakobsson Lund i klass med Hungerspelen

Aldrig ensamma av Anna Jakobsson Lund

Jag tycker om författarens raka, enkla språk. Något som får mig att tänka på senaste nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs bok De sista vittnena, som även hon skildrar händelser med naket och enkelt språk. Nu vill jag inte påstå att Anna Jakobsson Lund är är nästa nobelpristagare, men Anna är en mycket skicklig författare som skildrar en skrämmande framtid, med ord som gör att det känns som om jag är där, precis som Svetlana.

Det är en annorlunda, spännande framtidsversion i klass med de senaste amerikanska bästsäljarna Hungerspelen och Divergent. Ja, till och med ett strå vassare. Det här är andra boken i en trilogi och den är minst lika bra, om inte bättre, än första boken i serien.

Den får 10 stjärnor av 5 möjliga. Egentligen kan jag inte ge betyg 10, eftersom 5 är högsta betyg. Men jag vill att du ska veta hur mycket jag tycker om den här boken. Jag hoppas att författaren lyckas få tag på en agent som marknadsför böckerna till den amerikanska marknaden. För de här böckerna vill jag se som film.

Håll utkik efter Anna Jakobsson Lund och hennes böcker, hon kommer att bli en mycket stor författare!

Baksidestext:
När Systemet inte är det största hotet - vem väljer du att lita på?

Tillbaka i huvudstaden. Allt ser ut som vanligt, men ingenting är sig likt. Samtidigt som de högklassade förbereder sig för val planerar rebellerna ett attentat som ska ändra spelreglerna för alltid. Ava blir inblandad på båda sidor. Lögn, myt och sanning trasslas ihop och snart vet hon inte vem hon kan lita på.Levi kämpar mot vansinnet. Leymah säger att han har glömt vem han egentligen är. Att han är stark nog att kontrollera sin förmåga. Han måste tro henne om han ska kunna rädda sin syster.

Ava, Levi och Leymah tvingas ta hjälp av gamla vänner och oväntade bundsförvanter för att få den kunskap de behöver. Men vem är det som förföljer dem? Vem har räknat ut sanningen?



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!