Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 25 augusti 2016

Välkommen till Gala i Eslöv på lördag


För några år sedan var jag och pratade i dyslexiföreningen Runstenen. De gjorde mig till Hedersmedlem, något som känns stort. Nu är det dags att möta dem igen. Den här gången är det stor gala, med många inbjudna artister.

Kim M Kimselius framträdande på Runstens Gala
Jag kommer att prata 16.30 i Danspaviljongen. Dessutom kommer jag att ha med några exemplar av de nya böckerna: Mördande foto och Staden på andra sidan Fjäderpennan. Med andra ord har du möjlighet att köpa signerade exemplar efter föreläsningen.


Runstenens Gala i Eslöv 27 augusti 2016
Kl 12.00 Stora scenen
Öppnings tal av Galan av: Ordföranden Mikael Olsson

Kl 12.30 i Danspaviljongen Svensk TalTeknologi
Svensk TalTeknologis affärsidé är att underlätta skrivande, läsande och kommunikation. Att med egen och andras kompetens utveckla, tillverka och sälja användarvänliga och konkurrenskraftiga produkter och utbildningar.Till våra kunder hör: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, hjälpmedelscentraler, kommuner, landsting, skolor, privatpersoner och företag.

Kl 13.30 Stora scenen Kaybee
Reggae och Afro-pop

Kl 15.00 Stora scenen Gor Dominans
I mitten av oktober släpper Strong Will Music i Malmö hans soloskiva Gör det för. Skivan är en kärleksförklaring till Skåne. -Den är för alla i Skåne Jag älskar Skåne. Jag har bott i Norrland, Stockholm och utomlands, men jag längtar alltid tillbaka till hit.

16.30 i Danspaviljongen: Kim M. Kimselius
Kim M. Kimselius började skriva sina första alster redan som åttaåring och drömde redan då om att bli författare. Hon skrev en liten bok som hon fortfarande har i sin bokhylla, kasperdockspjäser, små noveller och en hästtidning. Sedan gav hon sig på längre berättelser, men kände att tiden ännu inte var mogen för att visa fram det skrivna, utan lade dem i byrålådan.
Med debutboken Tillbaka till Pompeji blev drömmen verklighet. Boken gjorde dundersuccé vid sin utgivning, vilket resulterade i stor uppmärksamhet från massmedia: TV, Radio och tidningar. De kallade henne för ”Blekinges Astrid Lindgren”. Något som Kim tog till sig med blandade känslor. Visst var det fina, roliga ord, men också tunga, ansvarsfyllda och alltför stora, i Kims tycke. ”Det finns bara en Astrid Lindgren”, säger Kim och i nästa andetag avslutar hon med: ”Men jag hoppas att jag blir en lika fin och beundransvärd människa som hon”.

18.30 Stora scenen Naomi Wiehe är Michael Wiehe brors dotter
Jag heter Naomi Wiehe och är singersongwriter bosatt i Lund. Jag har sjungit och spelat sedan jag var liten och skriver min egen musik. Mina instrument är piano och akustisk gitarr. Jag har bl.a. utbildat mig på Rydbergs Dance Academy i Malmö på musikal-poputbildningen, dit jag antogs på audition hösten 2014. Jag har även gått en Singer songwriterutbildning på LIMUS i Lund för sångerskan och låtskrivaren Malena Ardevall. Sommaren 2015 gick jag till final i Lunds visfestivals singersongwritertävling med mitt bidrag ”Än faller stjärnor”. Låten hamnade på andra plats. Jag uppträder oftast ensam och kompar mig själv på piano och gitarr, men ibland spelar jag också i olika duokonstellationer tillsammans med andra sångerskor. Framöver satsar jag på att komma in på ett gymnasium med singer-songwriterinriktning för att få möjlighet att utveckla min egen musik och mitt eget uttryck.

19.30 Stora scenen: Andra Världar
Om Aengeln Författare, datanörd och fantasyälskare med spridda rötter. Jobbar ständigt med nya projekt inom alla möjliga områden, och hävdar bestämt att andra delen i hans fantasyserie Gainea är nästan klar. Bygga Världar Aengelns föredrag med titeln Bygga Världar handlar om de utmaningar som man som fantasyförfattare kan ställas inför. Vad händer när man väljer att bryta mot vedertagna seder, normer och fysikaliska lagar, men ändå vill att berättelsen och världen ska kunna han en fungerande, intern logik. Är ett förlag med utgivning inom fantastikgenrerna. Förlaget publicerar böcker inom flera olika genrer: allt från fantasy, urban science fiction, steampunk, saga, mytologi och annat som utspelas i “andra världar”. Andra Världar är även bokmässan med inriktning mot fantasy, science fiction, skräck och annan fantastik. Här står förlagen och författarna sida vid sida, vilket gör det lättare att hitta de där guldkornen som annars försvinner i mängden.

20.30 Stora scenen: It's No Juice: Skatepunk band
Skatepunk band Det är ingen juice är ett punkband som bildades 1995 av gitarristerna Mattias Nordström och Fredrik Eriksson tillsammans med sångaren Martin Stigmar, trummisen Stefan Törnqvist och basisten Andreas Larsson

21.45 Stora scenen: Hellmet Rock Covers
Är ett band från Sjöbo som spelar rockcovers och en del egna låtar

22.45 Stora scenen: Blacksmith Legacy : Rock/Metal Band
Sprungna rakt ur smältdegeln som vi kallar Munka Ljungby har vi Blacksmith Legacy som har hållit metalfanan högt sedan 2010. Likt ett cocktailglas klädd med nitar till bredden fylld med lika delar Judas Priest och Accept förvaltar Blacksmith Legacy hårdrocksarvet på allra bästa sätt. För alla som gillar musik med tyngd och attityd så har ni något att se fram emot.

23.45 Stora scenen: Avslutning tal av Ordföranden Mikael Olsson

Vi önskar att alla vill hjälpa oss genom att medlemmar i vår förening. Ni kan också gärna skänka en slant både för att vi ska kunna göra om Galan. Vi vill kunna hjälpa fler barn och familjer med NPF. Vi vill kunna förvärva industriområdet till vår organisation så vi kan göra så mycket mer för så många fler i vårt samhälle. Många tack på förhand från Styrelsen i Förbundet Runstenen.

Här hittar du arrangemanget: https://www.google.se/maps/place/V%C3%A5fflan/@55.8372464,13.285857,17z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xe9319385084876b4!8m2!3d55.8376455!4d13.2898689?hl=sv

Våfflan, Trollsjögatan 28, 241 31 Eslöv.

Hoppas vi ses där! 

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 




Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

2 kommentarer:

  1. Vilket program - så innehållsrikt och intressant! Hoppas ni får många besökare.

    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva

    Ja, verkligen. Hoppas också det kommer många besökare.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!