Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 30 september 2016

Boktips Våra älskade orkade inte leva av Joanna Björkqvist

Våra älskade orkade inte leva av Joanna Björkqvist


Det här är en tung bok. När jag fick den hade pappa nyligen dött och jag sa till författaren att boken fick vänta ett tag. Nu har jag läst och tagit till mig orden. Det gjorde det inte lättare att ha låtit boken ligga, kanske borde jag ha läst den direkt.

Det är många självutlämnande berättelser från anhöriga som har mist sina älskade genom att de begått självmord. Varför uttrycker man sig så egentligen, "tagit livet av sig" sa man förr. Numera benämns det som suicid, ett engelskt uttryck som inte gör det lättare att uthärda bara för att man lindar in ordet självmord med hjälp av ett annat språk.

Boken berör. Vartenda ord. Joannas besök hos de anhöriga, hur hon berättar, hur hon tar in deras känslor och omgivningen hos dem. Tårarna, men även skratten, frågorna som alltid är många. Varför? Hur kunde det hända? Varför fanns det inga tecken? Varför anade jag inte?

Det är sex gånger fler som dör i självmord än som dör i trafiken, ändå är självmord något man inte diskuterar. Är det skamligt att prata om det, eller gör det för ont?

Med den här boken lyfter Joanna Björkqvist skynket av orden och låter människorna göra sina röster hörda. Läs och begrunda. Det är en tung bok som inte kan sträckläsas, det gör helt enkelt för ont. Att ha en låda med pappersnäsdukar vid sidan om dig rekommenderas, för det här är en bok som verkligen berör. Läs den!




Den får fyra stjärnor av fem möjliga

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! Mejla Kim M Kimselius.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!