Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 24 januari 2017

Skriva tunn eller tjock bok?

Skriva tunn eller tjock bok?

Antal boksidor
Tycker mig märka en trend mot att böckerna blir allt tjockare, får allt fler sidor.  Något som är både bra och dåligt.

För den vana läsaren är det helt underbart om boken är tjock och kan läsas i all oändlighet. Men för den som inte är van är det en ren plåga. Istället för att kunna säga "jag har läst 3 böcker den här månaden", blir de tvungna att inse att de inte ens har läst ut en enda bok. Det känns inte bra för självförtroendet. Det gör att de oftast väljer de tunnare böckerna.

Mina böcker är inte tjocka. De ligger på mellan 188 och 350 sidor. Med undantag för novellsamlingen med mina kursdeltagare, den är på över 400 sidor.

Visst skulle jag kunna skriva längre, men jag har märkt att ett sidantal runt 280-300 sidor är bra.

Jag har fått brev där läsarna berättat att de har valt min tunnaste bok, för de var tvungna att läsa något. När de väl hade läst boken kände de sig stolta över att ha läst en bok på så kort tid. De fortsatte att läsa.

Kapitellängd
Kapitlens längd är också väsentligt för de ovana läsarna. Det är betydligt lättare att läsa ett kort kapitel än ett långt. Speciellt viktigt är det med barn och ungdomsböcker. Det gäller att ge läsaren tillfredsställelsen över att ha läst många kapitel, istället för ett enda långt.

Jag försöker hålla mina kapitel på 3-5 sidor. Ibland blir de kortare. Stephen King har i sin Mörka Tornetserie kapitel som bara är på en enda mening. Det är också en serie man slukar. Det går undan och man drivs att läsa vidare.

För den ovana författaren
Det är lätt hänt som nybörjare att man tror att boken måste vara tjock. Men egentligen har man inte så mycket att berätta. Då fyller man ut med oväsentligheter, mycket dialoger, alldeles för många miljöbeskrivningar och ingen direkt handling. Vissa kapitel blir bara ointressanta transportsträckor för att komma till slutet.

När man inte är van vid att skriva är det bättre att de första böckerna blir lite tunnare. Övning ger färdighet är inget skämt, det är allvar. Ju mer man skriver, desto fler ord innehåller böckerna. Man lär sig bygga upp berättelsen på ett helt annat sätt. Det blir flöde och inga onödiga transportsträckor av oväsentligheter. Man använder sig av synonymer och beskriver på ett mer flytande sätt, utan att det blir långt och jobbigt att läsa.

Räkna ord och tecken
Något annat som har blivit populärt är att räkna ord och tecken man har skrivit och lägga ut det i någon av alla de författargrupper som finns på Facebook.

Vad spelar det för roll hur många ord och tecken man har skrivit? Det är innehållet som är det viktigaste, inte hur många tecken man har presterat på en dag.

Visst kan jag bli glad när jag har skrivit 13 kapitel på en dag. Då jublar jag. Men jag har ingen aning om hur många ord och tecken det är. Däremot vet jag att det blir cirka 30 färdiga boksidor. Jag sätter aldrig press på mig själv att jag ska prestera ett visst antal tecken eller ord, eller kapitel, på en dag.

Sänk prestationskraven
Jag skriver de ord jag har inom mig och när de tar slut, eller dagen är slut. Då är jag nöjd, för jag har arbetat med boken. Oavsett hur mycket jag har skrivit på den.

Sänk prestationskraven, tänk inte på att boken måste bli en tegelsten. Skriv för att du tycker det är kul, inte för att jaga ett visst antal tecken varje gång du startar datorn.

Skriv med glädje, då blir din bok som bäst!

Lycka till!


Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Här ser du mina handböcker i skrivandet:

10 misstag författare gör Boken finns som e-bok och som vanlig bok. Medförfattare Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson

"I lättsam förpackning och avskräckande syfte, redovisar de sina och andras felsteg i branschen. Det är ett roligt grepp och nog blir man nyfiken när "Deltar i en novelltävling" och "Skriver det du tror förlag vill ha" presenteras som misstag författare bör undvika. Bokens styrka är dess aktualitet, den självklara hemvisten i 2010-talets kultur- och medieklimat. Här finns inspiration och vägledning att hämta för den som vill börja skriva, bli klar med sitt bokprojekt, publicera sig på rimliga villkor och nå sin målgrupp."
BTJ-häftet nr 24, 2016. Lektör Maria Nyman


 
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här






2 kommentarer:

  1. Hej Kim!

    Jo, du har kortare kapitel, åtminstone i Theo och Ramona-serien. Skillnaden är att du har ett kapitel-en händelse, men andra har många händelser på olika platser i ett kapitel. Det kan vara bra ur den aspekten som du nämner.

    En annan sak, kanske viktigare, är att du har inte så många handlingar som pågår på olika ställen. Det blir inte så många hopp. Man hinner också landa i hoppen. Dessutom har du ett rimligt antal personer i boken som du introducerar försiktigt.

    Hälsningar

    Per

    SvaraRadera
  2. Hej Per

    Dina rader tar jag som jättemycket beröm. Tack så mycket! En bra start på dagen.

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!