Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 5 februari 2017

Kimselius som artikel i Nationalencyklopedin och Wikipedia

Kimselius som artikel i Nationalencyklopedin och Wikipedia

I torsdags kväll berättade maken att han hade fått ett mejl ifrån Nationalencyklopedin, där de frågade om det var okej att de hade använt ett foto av mig.

"Åh, vad kul! De kanske tänker skriva något om mig" blev mitt svar. Sedan tänkte jag inte mer på det, förrän i fredags morse när jag startade datorn, gick in på www.ne.se och sökte på mitt namn. Vips dök en lång, fin artikel upp:

Nationalencyklopedin

Kimselius, Kim Margaretha, född 2 maj 1954, författare. 
Kim M. Kimselius, som främst blivit känd för sina historiska äventyrsromaner för unga läsare, debuterade 1998 med den uppmärksammade Tillbaka till Pompeji, om ett par ungdomar som på skolresa i Pompeji förflyttas till tiden före vulkanutbrottet år 79. Serien om Theo och Ramona och deras tidsresor till olika epoker har fortsatt med en lång rad titlar, bland annat Faraos förbannelse (2002), Den gömda Inkastaden (2003), Vikingaträl (2004), Snapphanar! (2006), Giljotinen (2007), Riddarsvärdet (2008), Kinesiska Draken (2009), På flykt från andra världskrigets fasa (2011), Persiens pärla (2013), Anastasias öde (2014) och Döden på Island (2016). Berättelserna kännetecknas av författarens förmåga att väva samman gedigna faktauppgifter med en flödande fantasi.

I nära anslutning till dessa böcker skapade Kimselius en serie där den historiska äventyrsberättelsen ingår förening med fantasyelement: Månstenen (2013), Skräckresan med Titanic (2014), Sveriges Pompeji: Sandby borgs öde (2015) och Det osynliga folket på Island (2016).
I serien om Kimberlie, Andy och deras äventyr bildar Nya Zeelands natur och maoriernas kultur bakgrund: Äventyr på Nya Zeeland (2009), Ett nytt liv (2010) och Främlingar (2011). Ett nytt grepp tog Kimselius med Den där dagen (2012), en bok för tonåringar och unga vuxna där hon inlevelsefullt gestaltar en ung kvinnas tysta rop på hjälp.

Novellsamlingen Mysrys (2012) berättar om andar, men också om relationer, sorg och glädje. Spöktemat återkommer i den deckarbetonade Spöket på Stora Mossen (2013). Deckarintrigen utmärker också Rädda min lillebror (2014), där hon gestaltar syskonrelationer och en oväntad vänskap, medan thrillern Mördande foto (2016) berättar om konsekvenserna av att synas i sociala medier. Med Kompassen (2015) och Fjäderpennan (2016) inledde hon fantasyserien Staden på andra sidan om Markus och Matildas äventyr.

Kimselius har också publicerat böcker om skrivande: Att skriva med glädje (2012) och Att hitta glädje i skrivandet (2015).

Författare:Inger Littberger Caisou-Rousseau 
 
Källangivelse:
Nationalencyklopedin, Kim M. Kimselius. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kim-m-kimselius


Wikipedia
Det finns även en lång, fin artikel om mig på Wikipedia. När den kom blev jag också översvallande glad. Här kan du läsa den:

Kim Margaretha Ulla Kimselius, född 2 maj 1954Hisingen i Göteborg, är en svensk författare som bland annat skriver historiska äventyrsböcker. Hon debuterade som författare 1997 och kallas ibland "Blekinges Astrid Lindgren".[1]

Biografi

Kimselius skrev sin första bok vid åtta års ålder.[2] Sedan dess har hon drömt om att bli författare och var en ivrig bokläsare.[1] Hon skrev flera böcker, men skickade dock iväg inget till förlag. Ett av hennes första jobb var som alltiallo på Göteborgs-Posten som 13-åring.[1] Efter en traumatiserande händelse i 20-årsåldern[3] träffade hon vid 25 års ålder sin blivande man Jan. De gifte sig 1982 och flyttade till Lindholmen, Stockholm, där hon arbetade på Nacka Offset, reklambyrå i Västerås, Avis Biluthyrning och som receptionist på Scandic Hotel, men framför allt som reklamtextmakare med företaget Roslagstext, som hon startade 1981.[1][4]
Kimselius blev "avslöjad" som författare av sin man under en middag, varpå hon skickade in sitt första manus, Tillbaka till Pompeji till B. Wahlströms bokförlag, vars böcker hon ofta läste under barndomen.[2] Efter två år antogs hennes bok och gavs ut 1997. Den sålde ca 11 000 exemplar under den första veckan.[2] Wahlströms ville ha fler böcker, och valde Jag är ingen häxa, som gavs ut 1998.
2002 kom hennes första bok på eget förlag, Faraos förbannelse. Hon har därefter blivit en förespråkare för egenutgivning.[5] Efter hand har hon börjat ge ut böcker med en takt av tre eller fyra per år. Hon ägnar januari till mars åt att skriva[2], medan stora delar av resten av året ägnas åt signeringar och möten med läsare.[5] Hon har varit mycket öppen med sin skrivprocess[6] och bland annat gett ut två böcker om sin metod att skriva.[5]
Sedan 1995 bor Kimselius i Eringsboda i Blekinge. Hon har flera egna hundar och föder också upp hundar.[1]

Författarskap

Böckerna om Theo och Ramona, som är en fristående serie, handlar om två ungdomar som reser tillbaka i tiden och upplever olika historiska händelser. Böckerna är uppbyggda runt verkliga historiska händelser och personer. Varje bok innehåller en faktadel om den specifika historiska händelse som handlingen kretsar kring.

Kimselius har även påbörjat en fantasyserie som kallas för Theo- och Ramonaäventyr. Personerna i den serien är desamma som i den historiska äventyrsserien Theo och Ramona. Serien är skriven utifrån läsarnas önskemål om vart Theo och Ramona ska resa i tiden. Första boken i serien är Månstenen.

Serien Kimberlie utspelar sig på Nya Zeeland och handlar om Kimberlie och Andy. Detta är äventyrsdeckare.

Förutom dessa serier har Kimselius även utkommit med flera fristående böcker, bland annat skrivboken Att skriva med glädje, tonårsboken Den där dagen (om självmord)[3], novellsamlingen Mysrys och en spök- och hästdeckare Spöket på Stora Mossen.

I februari 2015 meddelade Kalmar slott att de ska ha en rundvandring baserad på en berättelse av Kimselius, om musen Petit.[7]

Bibliografi

Priser och utmärkelser

  • 2009 – Årets Eringsbodare
  • 2009 – Aftur till Pompei/Tillbaka till Pompeji utsedd till en av årets bästa utländska ungdomsbok av bokhandlarna på Island
Kan du förstå vilken känsla det är att bli så omskriven på två av de största faktasajterna? Speciellt roligt, eftersom jag i år firar 20 år som författare.

Jag känner mig överväldigad, glad, stolt och det pirrar i mig. Samtidigt känner jag mig lite sorgsen, för jag önskar att min syster Birgitta, min mamma och pappa hade levt. Jag hade velat dela glädjen med dem, för jag vet att de skulle ha blivit mycket stolta över mig. Men nu är det som det är. Jag gläds tillsammans med min familj och mina läsare. För visst är det enastående roligt?
 
 
Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 
Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



Här ser du några av årets nya böcker:
Döden på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Boken är spännande hela vägen från början till slut. Något som bidrar till spänningen är att Kim Kimselius är en mästare på cliffhangers. Nästan varje kapitel avslutas med en, och det går inte att låta bli att läsa nästa kapitel." Jenny Forsberg
Det osynliga folket på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Har just läst klart Döden på Island och Det osynliga folket på Island, och tycker att de är två av de bästa böckerna i serien så här långt (och det kommer från någon som älskar alla böckerna i Theo och Ramona-serien)! Fast det är förstås svårt att slå Tillbaka till Pompeji." Wattpad/Fish-out-of-Water-5

Mördande foto. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Gud vilken rysare!" Wattpad/alejon03
"En av världens mest spännande och bästa böcker tycker jag!" Wattpad/arongustavsson
Staden på andra sidan Fjäderpennan. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Fantasyserien, Staden på andra sidan, utgör en härlig kontrast mot den historiska Theo och Ramonaserien. Kims fantasi är levande och man vet aldrig hur historien ska utveckla sig, eller vilka äventyr som väntar på nästa blad." Ingela Svensson
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker

8 kommentarer:

  1. Hej kära Kim!

    Vilken fantastisk kvinna och författare du är! Otroligt inspirerande för andra! Att du nu är med i NE är också underbar läsning. Ett stort GRATTIS till dig och alla dina framtida böcker och föreläsningar!!

    Kramar
    Ramona

    SvaraRadera
  2. Hej Ramona

    Vad roligt att du blev först att kommentera. Tack för dina fina ord. Blir jätteglad, de betyder mycket för mig. Lycka till med dina böcker. Antar att vi ses på bokmässan i år?

    Kramisar Kim <3

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt Kim, vilken otrolig men också välförtjänt ära! Jag tror nog att de dina gläds med dig, även de som gått vidare.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  4. Hej Eva

    Ja, det var oväntat och oroligt roligt, en riktigt ära att få finnas med i Nationalencyklopedin. Tack så mycket, dina ord värmer.

    Kram Kim :-) <3

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt, vad roligt. Väl unt skulle jag vilja säga!

    SvaraRadera
  6. Hej Lisbeth

    Tack så mycket :-)

    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Jag visste ju att du hade skrivit många böcker, men blev ändå alldeles överväldigad över antalet titlar. Men så tänkte jag efter och du har ändå hållit på ett tag. Oavsett så är du otroligt produktiv och förstår någonstans att du lyckats med det tack vare att du själv bestämmer när de ska ges ut och att du dessförinnan är så målinriktad.
    Du är otrolig och en fantastisk förebild. Tack för dina peppade ord som jag ser att du sprider till alla!
    ❤❤❤ Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej Anna

    Tack, snälla Anna. Blir rörd över dina ord. De värmer.

    Kram Kim <3

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!