Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 21 maj 2017

Boktips Den tunna hinnan av Astrid Ahlberg

Den tunna hinnan av Astrid Ahlberg

Det är en fröjd att läsa Astrid Ahlbergs böcker. Skickligt bygger hon upp olika världar i varje bok, med trådar in i de tidigare böckerna. Varje gång jag får en ny bok av författaren i min hand, funderar jag på när jag ska få tid att läsa den. För det är ingen bok man läser lite då och då i, det är en bok man måste ha gott om tid för att läsa, det går inte att lägga den ifrån sig.

Som vanligt fångar Astrid läsaren direkt. Den här gången möter vi en flicka som vaknar upp i mörker. Hon vet inte vad som har hänt henne, inte heller vem hon är. Till slut förstår hon att mörkret är konstant, hon är blind. Även ett namn dyker upp inom henne och det känns fel när de kallar henne för något annat.

I en annan dimension tvingas den unge Maron bort från sitt hem, till Storskogen där de silverhåriga bor. Maron har nämligen samma förmåga som de, han kan läsa andras tankar, något som inte är accepterat i hans del av världen.

Vi får även möta Leira som utbildas av den gamla kvinnan Taimira, som är Allas Moder. Leira ska en dag ta över rollen efter den gamla kvinnan.

Var och en lever sina egna liv, på olika platser, tills en dag deras öden flätas samman genom den tunna hinnan mellan olika världar.

Astrid vet precis hur hon ska hålla kvar läsaren, för när jag läst ett kapitel om Sanna och vill läsa mer, byter hon till Maron, eller Leira, som jag självklart vill fortsätta läsa om. Det gör att boken inte går att lägga ifrån sig.

Astrid Ahlberg skildrar skickligt djuren och dess känslor, förmodligen för att hon är veterinär och dagligen arbetar med djur. Hon placerar läsaren inne i djurets huvud. En ren njutning att läsa!

Har du ännu inte läst någon bok av Astrid Ahlberg, och tycker om fantasy, tycker jag du ska sätta igång. Det spelar ingen roll vilken bok du börjar med, egentligen. Men jag skulle rekommendera dig att börja med Porten. Här kan du läsa mina tidigare inlägg om Astrid Ahlberg och hennes böcker.



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare


Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!