Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 21 juli 2017

Det här kan hända om du går skrivarkurs för mig

Det här kan hända om du går skrivarkurs för mig

2016 gick Elias Våhlund skrivarkurs för mig. Jag minns honom väl, något även de andra skrivkursdeltagarna gör, eftersom han utmärkte sig redan en timma in på kursen.

När deltagarna skulle svara på de första skrivuppgifterna, räckte Elias upp handen och skakade ivrigt på den, medan han ropade: "Jag, jag, jag vill!"

Han lät som en liten pojke som visste svaret på en svår fråga. Jag lät honom börja.

Elisas gav svar på uppgifterna, sedan reste han sig upp och började samla ihop sina saker. Alla såg vi frågande på honom.

"Nu har du förlöst mig, nu kan jag jobba vidare!" sa Elias.

Sedan skrattade han åt våra häpna uttryck och fortsatte:

"Men om du har gett mig så här mycket bara under den första timman, då tänker jag stanna hela kursen ut, för vem vet vad som kan hända då?"

Han visade mig skisserna på den bok han och hans fru Agnes planerade. Vi pratade, diskuterade och jag peppade honom.

När han åkte sa Elias att det var den bästa skrivarkurs han hade gått på och att han skulle rekommendera varenda människa han mötte till att gå min kurs.

Gissa om jag blev glad när omslaget dyker upp i Facebookflödet och en bok hamnar i min brevlåda.

Normalt när jag får en recensionsbok lägger jag den lydigt i högen i den ordning den har kommit in, men det gick inte med Handbok för Superhjältar av Elias och Agnes Våhlund. Jag hade sett fröet till boken, jag ville se hur den såg ut i färdigt format.

Omslaget är helt underbart! Agnes Våhlunds illustrationer är starka och Elias Våhlunds text berör och det går inte att lägga ifrån sig boken.

Jag tänkte att jag bara skulle kika på de första sidorna. De kände jag igen, de hade Elias visat utkast på under kursen och frågat om jag trodde att ett förlag skulle kunna vara intresserad av en sådan historia. Det trodde jag och uppmuntrade honom.

Sida efter sida bläddrade jag fram, läste, fängslades av illustrationerna och plötsligt var boken slut... Jag kände mig tom och ville läsa mer. Jag började om från början.

Det är sådana här framgångar som inspirerar mig att hålla skrivarkurser, att se osäkerhet förbytas till seger och framgång. För jag lovar dig, det är inte sista gången vi får höra talas om Handbok för Superhjältar och duon Elias och Agnes Våhlund.

Redan nu är andra boken på gång. Håll utkik efter del två av Handbok för superhjältar Röda Masken.

Vad boken handlar om
Som du ser på omslaget handlar det om en helt vanlig flicka som blir en superhjälte. Hon har flyttat hem till sin mormor och blir mobbad för sina stora öron.

När hon gömmer sig på biblioteket ser hon en bokrygg lysa röd. Det är Handbok för superhjältar. Hon tar med sig boken hem och börjar studera den ingående. Hon tränar och gör precis vad det står i boken, men ingenting händer. Inte förrän hon får en specialsydd pyjamas av mormor. Då sker allt det Lisa drömt om.

Texten är rak och enkel. Orden berör och man vill läsa vidare. Det går helt enkelt inte att sluta läsa. Boken är magisk, den drar in dig i Lisas värld och släpper inte greppet om dig förrän du läst färdigt. Det är en stark berättelse som tar upp varje barns dröm: Att få vara unik, att få vara superhjälte. Boken gör det möjligt för alla att bli superhjältar.

Läs den, både för din egen skull, för barnens, barnbarnen, eleverna i skolan. Läs boken och berätta om den, för det är en fin berättelse som inte lämnar någon oberörd.

Den får fem stjärnor av fem möjliga (fast den förtjänar 10 stjärnor).


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.


Här skulle blogginlägget kunnat sluta, men det gör inte det. För jag vill även berätta om min skrivkursdeltagare Åsa Persson, som jag anser är Sveriges nya deckardrottning. Hon har fått sin bok Skuggor av ljus utgiven på förlag och håller just nu på med uppföljaren.

Dessutom har flera av mina skrivkursdeltagare fått noveller antagna till tidningar.

Många av skrivkursdeltagarna har gett ut flera böcker och några av dem har till och med startat eget förlag.

Som om inte det var nog har i stort sett samtliga skrivkursdeltagare debuterat genom att vara med i någon av de novellsamlingar vi skrivit tillsammans: Färgargårdens andar och Morden på Färgargården.

Jag är en mycket stolt skrivkurslärare som just nu inväntar deltagarna till årets andra skrivkurshelg på Färgargården. Kanske vill du gå min skrivarkurs 2018?



För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



2 kommentarer:

  1. Vilken underbar solskenshistoria.

    SvaraRadera
  2. Hej Kristina

    Tack :-) Blir så glad när skrivkursdeltagarna får sina böcker utgivna.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!