Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 29 november 2017

Lissabon Romersk teater och Catedral de Lisboa

Lissabon Romersk teater och Catedral de Lisboa

För mig var hela researchresan till Lissabon ett enda stort äventyr, även om jag jobbade hårt. Märtha och Thomas Rebert, mina guider, hade fullspäckat program och jag visste i stort sett inte vad som väntade. Även om de berättade det, sa det mig ingenting, eftersom jag inte hade hunnit läsa research inför Lissabonresan. Det här är mitt fjärde blogginlägg om Lissabonresan, men fortfarande första researchdagen.

Efter att vi hade besökt Castelo de Sao Jorge vandrade vi vidare. Jag hade ingen aning om vart vi var på väg. Jag hade fullt upp att ta in omgivningarna. Alla vackra kakelklädda hus...

...alla dessa trappor...
 ...och smala gator.
Rätt som det var stötte vi på en utgrävning, mitt i staden. Det var en gammal romersk teater Olisipo.

Efter det gick vi vidare till Catedral de Lisboa. En mäktig katedral som delvis förstördes av jordbävningen 1755.
 Fönstren var magnifika. Det här var min favorit.

Den här kistan fastnade jag för så fort jag såg den, en nunna som ligger och läser en bok.

Att beskriva det här taket så att läsaren upplever det genom mina ord blir inte lätt.

Här är den del som förstördes av jordbävningen. Nu håller de på att gräva ut den och har hittat en romersk bosättning.

Otroligt vackra fönster. Både utan glas och med glas.


 Alla kistor hade hundar vilande vid sina fötter eller vid kistans tassar.
De här såg ut som två schäferhundar.

 Det här var en mäktig hund. Jag kunde inte låta bli att klappa honom.

Tänk om man kunde få en sådan här grav, där jag ligger och läser en bok, med mina hundar vid fötterna. Då skulle jag titta ned från mitt moln och le stort.

Dörren in till Catedral De Lisboa var något alldeles extra. Så vacker.

Genast vi klev ut ur katedralen kom spårvagn 28. Det blev en bra bild, utan bilar. Här kan du se hur fullproppade spårvagnarna är hela tiden.

Det finns andra spårvagnar än 28. Den gröna är en turistspårvagn som guidar genom staden.

Titta uppåt på den här bilden, då ser du fästet där spårvagnen hämtar elektricitet, ser du även snöret som går ned från den? Snöret finns där för att lägga stången på plats, för det händer rätt ofta att den hoppar ur och då blir det stopp.

Vi stötte på ett brudpar som fotograferades med triumfbågen i bakgrunden. Innan jag fick upp kameran var fotograferingen avslutad och brudparet på väg därifrån.

Mäktiga, svalkande gångar att gå i när solen är het.

Det här är Myrornas torg. Egentligen heter det Praca do Municipio. Myrornas torg har Märtha och Thomas gett det, eftersom konstverken ser ut som myror. Visst gör de?

Dags för ett gemensamt foto där jag försökte fånga "myrorna" i bakgrunden.

Hela torget är fullt med "myror".

Genom gången vid myrornas torg ser du rakt ned till havet. Vi tar den vägen och fortsätter till båten som ska ta oss hem till Costa de Caparica.

Här sitter vi på båten och ser Ponte 25 de Abril, den stora bro som leder över floden. Tyvärr är båtens rutor väldigt smutsiga, så det blev ingen perfekt bild.

Nu har vi kommit till andra sidan och ser tillbaka mot Lissabon City. Ser du den lilla pricken uppe över staden. Det är ett flygplan på väg ned för landning.

Det här är sista inlägget från min första researchdag i Lissabon. Tänk att jag gjorde så mycket att det har blivit fyra blogginlägg om dagen. Du kan läsa samtliga blogginlägg nedan.

Läs även:
Mitt första möte med Lissabon.
Lissabon och spårvagn 28.
Lissabon och Castelo De Sao Jorge.

Har jag lyckats övertyga dig om hur mysig stad Lissabon är? Känns det som om du också vill resa till Lissabon. Det rekommenderar jag dig varmt att göra!

Igår skrev jag ett blogginlägg om hur jag längtade efter att åka tillbaka till Lissabon för att sätta mig där och skriva boken Tsunamikatastrofen i Lissabon.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se. 


2 kommentarer:

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!