Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 2 november 2017

Mitt första möte med Lissabon

Mitt första möte med Lissabon

I början av oktober var jag i Lissabon för att göra research till boken Tsunamikatastrofen i Lissabon. Idén hade Märtha och Thomas Rebert gett mig och de var också mina guider i staden under hela vistelsen. De hade ordnat med hämtning på flygplatser, där de även själva mötte upp. På vägen till hotellet såg vi den här gamla romerska akvedukten. "Den kommer du att få se mycket av", var det någon av dem som sa. Men det blev inte så värst många tillfällen, för många gånger åkte vi båt istället för buss.
På väg till Costa de Caparica, utanför Lissabon, passerade vi även Jesustatyn.

Märtha och Thomas Rebert som var mina guider i Lissabon. Här är vi på väg mot hotellet.

Rummet blev en glad överraskning. Det var nämligen en liten svit, med vardagsrum och havsutsikt.


Här satt vi och förberedde morgondagen, här satt jag och skrev i min anteckningsbok efter dagens slut.

När jag drog upp persiennerna innan läggdags såg jag havet, men då hade jag redan besökt stranden.

Direkt vid ankomsten bytte jag om efter att ha tvättat av mig, sedan gav vi oss av ut i den ljumma kvällsluften. Jag älskar bougainvillea och kunde knappt se mig mätt på alla färgnyanser i den här trädgården. Något som jag också upptäckte var att min älskade Eldkrona, som hos mig är en liten krukväxt, här fanns som stora häckar. Nästan så jag flyttar till Lissabon bara på grund av den blomman.

 Här ser du mitt hotell, bakom det blå huset till vänster i bild.
Här ser du en närbild av en del av hotellet, Hotel Real, Pensao Residencial. Den nedersta våningen är mitt rum, 101, med vardagsrum och havsutsikt. Helt ljuvligt ställe. Om än lite lyhört, men jag älskade det, för jag är van vid att somna till ljudet av tv:n här hemma, så det gick bra.

Efter maten tog vi en promenad ned till stranden. I hotellets broschyr står det att det är 30 meter ned till stranden, men det var snarare 100 meter. Helt godkänt!

Minns inte vad Märtha och Thomas tittade på, för jag passade på att fota dem i smyg. Utefter strandpromenaden låg massor av liknande huskomplex. I de flesta var det restauranger, men även uthyrning av surfingbrädor.

Något som fascinerade mig var fisket som skedde med hjälp av nät, båt och traktorer. Fåglarna var som galna runt fiskarna.

Efter att ha kommit från ett kyligt, blåsigt och grått Sverige kunde jag inte se mig mätt på solen.
 Visst är solnedgången helt underbar?
Ska fortsätta gå igenom fotona från resan, jag lovar det kommer fler blogginlägg från Lissabon, dessutom har jag inte skrivit färdigt om min Islandsresa ännu. Har helt enkelt inte hunnit.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se 


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!