Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 26 januari 2018

Veckan har jag tillbringat i Lissabon

Veckan har jag tillbringat i Lissabon

En sanning med modifikation, för jag har inte varit där fysiskt, utan i mitt inre. Jag har jobbat med Tsunamikatastrofen i Lissabon, den skrev jag klart förra veckan. Nu har jag arbetat med faktadelen. Den är också klar. Det som jag ska ägna mig åt i helgen är att sträckläsa boken från pärm till pärm, för att se om den röda tråden finns där, om handlingen håller, om jag har gjort tankehopp med mera.

Kanske den roligaste biten som återstår, eller den mest skrämmande. Jag vet inte riktigt vilken del av skrivprocessen jag tycker är roligast. Eller, jo den här gången tror jag mig veta det, eftersom Lissabon tog mig med storm och jag har längtat tillbaka dit alltsedan min researchresa till platsen.

När jag skriver om ett ämne är det som om jag har en radar inställd på allt som handlar om just den platsen, eller händelsen. För under veckan som gått har jag lyckats hamna på Top model Sverige, där de fotade i Lissabon, på just den platsen där jag sitter på bilden ovan. Många av fotona blev tagna med den bakgrunden på Top model.  Sedan slog jag på tv på en för mig ovanligt tidigt tid, då var det Escape to the Continent och var letade de hus, jo i Lissabon! Ett tredje program lyckades jag också hitta, som utspelade sig i Lissabon, men jag minns inte vilket det var.

Ja, det känns verkligen som om jag har tillbringat veckan i Lissabon, både i huvudet och även kroppsligen, även om jag bevisligen suttit på min kammare och jobbat med boken.

En selfie vid Torre de Belém, som också var med i programmet Escape to the Continent. Lissabon är en magisk plats och jag vet att jag kommer att sakna Tsunamikatastrofen i Lissabon när boken väl har gått iväg till tryckeriet.

Det får bli till att skriva en ny bok om platsen. Jag har hört att Sintra är en magisk stad som ligger utanför Lissabon. Kanske har det hänt något spännande där som jag kan berätta för dig?

Följ med mig på min resa till Lissabon genom blogginläggen om platsen:
Mitt första möte med Lissabon.
Lissabon och spårvagn 28.
Lissabon och Castelo De Sao Jorge.
Lissabon Romersk teater och katedral de Lisboa.

Det kommer fler inlägg om Lissabon, de du ser ovan är alla från första dagen, som var en mycket intensiv dag på researchresan, precis som de följande skulle komma att bli.

Jag älskar Lissabon!

Och Pasteis de Nata!!!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!