Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 15 februari 2018

Kimselius har en otrolig förmåga att göra personer och miljöer levande

Kimselius har en otrolig förmåga att göra personer och miljöer levande
 
Fick tillbaka korrektur från en av mina korrekturläsare. Jag blev överväldigad över hennes ord. Först skickade hon de här raderna med korrekturet:
 
"Kim har en otrolig förmåga att göra personer och miljöer levande enbart genom sina ord. Jag kan med lätthet se, lukta och uppleva samma fasa som personerna i boken gör när de hamnar mitt i en naturkatastrof. Men mitt i allt elände finns även en vacker beskrivning av staden Lissabon som den kan ha sett ut före jordbävningen. Kim tar dig med på en underbar resa till hennes Lissabon och hennes kärlek till staden lyser igenom i varje ord."
 


Därefter kom nedanstående ord när jag hade besvarat ovanstående fina ord om Tsunamikatastrofen i Lissabon.

"Om jag ser tillbaka på alla dina tidigare böcker tycker jag du har utvecklats något enormt sedan Tillbaka till PompejiDe första böckerna var absolut inte dåliga på något sätt, men det märks att du har utvecklat både dig själv och ditt språk genom åren.  

Jag vet många bokserier som jag tycker stagnerar lite i handling och karaktärer när det blir för många böcker, handlingen blir "same, same but different" i varje bok. 

Jag kan erkänna att jag ett tag var lite mindre begeistrad, möjligen i kombination med någon sorts åldersnoja, och rädd att du också skulle hamna i samma fälla, men du har lyckats undvika den fällan, och få både karaktärernas förhållande till varandra, och författarens förhållande till läsaren, att utvecklas vidare. Framförallt de senaste årens böcker.  

Du räds inte för att skriva om hemskheter. Människor lever inte alltid lyckliga i alla sina dagar, men huvudkaraktärerna växer för varje upplevelse de går igenom. Framförallt i de senaste årens böcker. Tack för att du fick mig att återfå min tro på dina böcker. Man vet aldrig vad man har att vänta sig när man slår upp en ny bok!" Ingela Svensson

Tack för de fina orden, Ingela. De lyfter mig!

Blev du nyfiken på Lissabon kan du läsa lite om researchresan, och se foton, i tidigare inlägg:
Mitt första möte med Lissabon.
Lissabon och spårvagn 28.
Lissabon och Castelo De Sao Jorge.
Lissabon Romersk teater och katedral de Lisboa.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!