Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 1 juni 2018

Äntligen är den här Den magiska porten vid Färgargården!

Äntligen är den här Den magiska porten vid Färgargården!

Nuförtiden är det inte ofta jag får åka till Selo i Nättraby för att lyfta upp en ny bok från lastpallen. Det är nämligen så att så fort böckerna är tryckta går de direkt till Förlagssystem, där de får nöjet av att packa upp böckerna. Jag måste medge att jag är avundsjuk.

Men med Färgargårdsböckerna: Färgargårdens andar, Morden på Färgargården och Den magiska porten vid Färgargården, får jag möjlighet att slita av emballaget och hålla det första exemplaret av boken i min hand. Vet att samtliga som medverkat i boken just nu är mycket avundsjuka på mig. Men det dröjer inte länge förrän de får sina exemplar av boken.

Den första skymten av böckerna är när trucken kommer med lastpallen, där böckerna är väl inslagna för att inte skadas under transport. Jag har alltid sett boken som blå, eftersom det första utkastet av omslagsskissen var blå. Men boken är grön och jag tycker den är jättefin, eller vad säger du?

Spännbanden är avklippta och jag kan slita åt mig det första exemplaret.

Äntligen får jag fotograferas med en pall böcker igen. Dessutom får jag möjlighet att träffa den härliga personalen på Selo lagerhotell, där chefen, Tony, är den som har fotograferat mig med böckerna.

Jag vet att det är många nyblivna författare som väntar på sina exemplar av boken:
Åsa Persson, Tuula Löfborg, Anni Svensson, Leila Bramkvist, Tilde Lundin, Charlotta Mjellander, Ella Öhman, Michaela Larsson, Yvette Lissman, Pia Hansen, Lennart Andersson, Maria Johansson, Monica Carlsson, Eva Frank, Ulrika Amador, Marie Robé, Therese Ericsson, Karin Sallander, Jonna Lengstedt, Anethe Bergendahl, Gunnel Antoniusson, Irma Kjellström, Birgitta och Jan-Eric Boo, Jan-Helen Berntsson (som har gjort det magiska omslaget), Maria B. Hansson, Susanne Lifjord och Mari Jagdell. Många fantastiska författare. En del av dem har redan utgivna böcker.

Baksidestext:
Det du håller i handen är en portal till flera författares egna magiska världar. Låt dig inte luras av Färgargårdens idylliska skönhet. Det här är en plats som ingen annan på jorden, här finns öppningen till allt liv.Vid sällsynta tillfällen kan man stöta på något speciellt, ett skimmer, en dold väg, en port. Ta dig i akt, du har blivit varnad!
 
Flera författare har inspirerats av atmosfären i det gamla huset och berättelserna har vuxit fram. Genom novellerna får du se vad som händer när varken fantasi eller ord sätter några gränser. Vad är det för hemligheter som döljs på Färgargården? Finns där en magisk port? Läs, njut och försvinn bort i gränslandet mellan fantasi och verklighet.
.....
Det ska bli spännande att höra vad läsarna tycker om boken, jag tycker den är stark, annorlunda och riktigt, riktigt magisk, precis som en fantasybok ska vara. Tack alla fantastiska författare för era bidrag. Böckerna börjar skickas ut till er den här veckan, ni som kommer på sommarkursen får dem där. Om ni vill ha böckerna tidigare skickar vi dem gärna till er, men då tillkommer fraktkostnaden, något ni sparar när ni får böckerna levererade på skrivarkursen.


För dig som inte har varit med på någon av mina skrivarkurser och inte är en av författarna i novellsamlingen kan jag berätta hur det går till:

Deltagarna i skrivarkurserna, både de som gått tidigare och de som går grundkurs, får möjlighet att bidra med en novell till novellsamlingen. Jag läser och ska godkänna berättelsen, den ska hålla lika hög kvalité som tidigare berättelser har gjort. Om din berättelse blir godkänd kommer den med i boken. Varje medverkande i novellsamlingen delar på kostnaden för tryckningen och får 20 stycken böcker att sälja själva. Jag står för alla omkringkostnader, som att lägga upp boken på Förlagssystem och göra boken synlig hos nätbokhandlarna, samt står för lagerhållning av böckerna hos Förlagssystem. Det är även jag som gör allt arbete med korrekturläsning och göra en färdig bok av allt material, det är många obetalda arbetstimmar. Men jag gör det för att du som går skrivarkurs för mig ska få möjlighet att bli författare efter avslutad kurs. Jag vet själv vilken lycka det var för mig när jag fick hålla min första bok i handen. Förresten... Jag känner samma lycka varje gång en ny bok kommer ut.

Vill du vara med i nästa Färgargårdsbok får du anmäla dig till någon av mina skrivarkurser. Det finns ett fåtal platser kvar den här sommaren på grund av återbud, samt till höstkursen vecka 44.

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!