Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 28 juni 2018

Sol sommar och skrivandet

Sol sommar och skrivandet

Nu är det dags, snart är semestrarna här, då är det skrivandet som gäller för många. För de som inte har turen att ha författandet som sitt yrke, de som måste vänta på ledig tid för att skriva. Det är nu den kommer, skrivtiden.

Det märks tydligt på mina skrivarkurser, folk är ivriga att komma igång, de har väntat hela året på att få sätta tänderna i berättelsen igen. Visst många av dem har skrivit under året som gått, men övervägande delen har faktiskt lagt skrivandet på hyllan tills nästa skrivarkurs. Kanske är de som jag, att de går på solvärme?

Många skriver bäst på hösten, i regn och rusk. Jag skriver bäst på sommaren, när den ljumma vinden fläktar omkring i rummet och får pappershögarna på skrivborden att byta plats. Jag önskar verkligen att jag hade samma flöde och skrivenergi på hösten och vintern, när det ändå inte finns så mycket annat att göra, men tyvärr är det inte så. Det är som om energin rinner ur mig när solen försvinner. Visst skriver jag, men inte i samma flödande takt som under de varma månaderna.

Till min glädje har det varit varmt, soligt och sommar ända sedan slutet av april, dessförinnan hade vi snö fram tills värmen kom. Därför har jag skrivit som aldrig förr, orden väller ur mig och jag njuter. Det blir långa dagar, eftersom jag är uppe med solen och sena kvällar.

Någon soldyrkare i den meningen att jag ligger platt på en handduk och solar, är jag inte. Nej, det är känslan av att sitta i värmen i skuggan under ett träd, med hundarna runt mig, katterna som vandrar omkring på manuset jag läser, eller slår efter tangenterna när jag skriver, fläktande vindar, rosendoft, kaprifol... Det får mig att känna att det är extra underbart att leva och att skriva.

Nästa vecka drar skrivarkurserna igång. Det ska bli härligt att träffa de gamla eleverna, och lära känna nya människor, att få inspirera dem att skriva, att skratta och skriva gemensamma berättelser. Tre böcker har det blivit av skrivkursdeltagarnas berättelse: Färgargårdens andar, Morden på Färgargården och Den magiska porten vid Färgargården. Vad tror du kommer härnäst?

Senaste boken i Färgargårdsserien.
Idag ska jag visa en grupp pensionärer runt på Färgargården. De har haft högläsning ur Färgargårdsböckerna och blivit nyfikna på gården och platsen där berättelserna utspelas. För det är just så det är, varje berättelse utspelar sig någonstans på Färgargården, eller har gården med på något sätt i berättelsen. De är duktiga skrivkursdeltagarna när de lyckas väcka så stort intresse för platsen att folk kommer dit för att få se Färgargården på riktigt.

Färgargården, mitt sommarparadis där jag håller skrivarkurserna.
Nu vet du hur jag tillbringar min sommar, på Färgargården i Eringsboda.

På nättidningen Boktugg har jag berättat om skrivarkurserna på Färgargården, här kan du läsa artikeln.

Ha en riktigt fin skrivsommar!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!