Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 19 september 2018

Gästbloggare Sofi Poulsen

Gästbloggare Sofi Poulsen

Jag brukar inte ha gästbloggare på min blogg, men jag tycker mycket om Sofi Poulsen och är imponerad av hennes energi och drivkraft. Nedan kan du läsa mer om Sofi och hennes böcker. Just nu lottar hon ut nedanstående bok. Kika in på Sofi Poulsens hemsida för att läsa mer.


Tack fina Kim för att jag får gästa din blogg. Första gången vi “träffades” på ditt webinar våren 2016 tänkte jag att “hon som är så kompetent och generös, hennes blogg skulle jag vilja gästa en dag”. Tänk att nu händer det. Hur häftigt som helst.

Jag tänkte ta tillvara på tillfället att prata lite om en av mina absoluta favoritförfattare, H.C. Andersen. Men först kanske jag ska presentera mig för dig. Du som läser detta vill kanske veta vem jag är.

Mitt namn är Sofi Poulsen. Sedan tre år tillbaka försörjer jag mig som författare. Jag är egenutgivare, precis som Kim och nyligen kom min åttonde bokbebis, H.C. Andersen som består av omarbetade noveller som alla baserar sig på de klassiska sagorna av den världskända danska författaren H.C. Andersen.

Nu sitter du kanske och tänker tillbaka på ett av dina minnen av någon av de cirka två hundra sagor som H.C. Andersen skrev. Vilken är din favorit? Om du ännu inte har upptäckt vårt grannlands största författare, snälla, gå till ditt bibliotek och låna en sagosamling av H.C. Andersen. Vilken som helst. Trots att det är mer än två hundra år sedan sagorna blev skrivna är de fortfarande aktuella. Många av de samhällsproblem som fanns då, finns fortfarande idag. Viljan att bli sedd och bekräftad. Oviljan att se fattiga och tiggare. Klasskillnader. Olycklig kärlek.

Om jag för ett ögonblick fick resa tillbaka i tiden, då skulle jag välja att en enda gång få lyssna till när H.C. Andersen berättade någon av sina sagor. Han var en mycket skicklig berättare i skrift och jag tror att han var minst lika bra muntlig. Många av hans mest kända sagor har jag läst så jag kan dem utantill. Kanske har du också läst Flickan med svavelstickorna och fått den där klumpen i bröstet så det nästan är en befrielse när tårarna äntligen kommer. Eller Den lilla sjöjungfrun? Har du skrattat åt Dummerjöns påhitt eller Vad far gör är alltid det rätta?  Men det finns en hel del spännande sagor också. En av mina favoriter är Elddonet.

När man läser sagor som skrevs för två hundra år sedan, då kanske man börjar fundera över hur det hade varit om sagorna hade skrivits idag. Åtminstone har jag lekt med de tankarna. Till sist bestämde jag mig för att ta reda på det. Tillsammans med flera andra svenska fantastikförfattare blev resultatet trettiosex omarbetade sagor inom genrerna fantasy, science fiction och skräck. Jag hoppas att där ska finnas något för alla då jag försökte skapa en bredd i allt. Där finns humor, spänning, romantik, skräck, rysare och en hel del mörker. H.C. Andersens originalsagor var ganska mörka så jag ville behålla det. 

Du hittar Sofi Poulsen på bland annat:
Bokmässan Göteborg 27-30 september
Scifiworld Helsingborg 6-7 oktober
Borås 2-4 november
Scifiworld Stockholm 17-18 november
Kronobergs bokmässa Växjö 24 november
Kulturparken Smålands julmarknad Växjö 1-2 december


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!